fundersam tjej
26.08.2019
Hejsan Decibel! Jag är en tjej på 14 sommrar som börjat fundera på mopokortet. Jag vill int ha mopo- utan mönkijäkort. men jag har för mig att det är samma som traktor kort, eller? Hurusom helst, när ska man börja "jobba" med körkortet?, är det bara teori?, vart är det bäst att fa och göra det? (vill helst göra det på svenska, nära kronoby). Och om man har traktorkort får jag då köra en polaris sportsman 570, och traktor? för vill hellre köra mönkijä än traktor, men då vi har traktorer så skulle det va bra att kunna köra båda.. hoppas på svar så snart som möjligt!

Ungdomsinformatör Ida svarar
En Decibel-expert svarar
27.08.2019
Hej!
CAP- bilskola har teori och körlektioner i Kronoby. :)
Hälsningar Ida
Hejsan, det beror på hurudan mönkijä du ska köra med, om det är en som är klassad som T3a som har max hastighet på 40 km/h så krävs endast ett teoriprov och körkortsklass T ( traktor )
Om det är en T3b som får gå 60 km/h så krävs AM121 körkort ( moppebilskörkort ) och då krävs teoriprov och körprov i trafiken. Oavsett vilket av dessa kort du ska ha så är det EAS 1-4 teorilektionerna som du måste gå, 4 teorilektioner, sen är extra teorilektioner frivilliga men det rekommenderas att ta, även samma på körlektionssidan, de är frivilliga men rekommenderas om du ska ta AM121 kortet för T3b mönkijän som får gå 60 km/h. Passligt att börja på en 2-3 mån innan man fyller men hör med din lokala Trafikskola.
Hälsningar TopRide