Gravid eller ägglossning?
01.07.2020
Hej,
Jag hade oskyddat sex med min pojkvän( han kom inte i mig). Jag har haft mens 2 ggr sedan dess. Men nu (2 veckor till mens ungefär ) har jag ont i ljumskarna, lite i dov smärta i ryggen Och långt ner i magen/ Venusberget. Har haft det i några dagar och smärtan kommer till och från. Idag när jag gick på toaletten så upptäckte jag en stor slemklump i trosorna och blev orolig att det handlar om graviditet. Eller kan det vara så att mina ” symptom ” är relaterade till ägglossning? Oroligtjej00

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2020
Hej,
Precis som du skriver så tror jag snarare att dina symtom beror på ägglossning än på en graviditet. Vill du vara helt säker så kan du givetvis göra ett test, men förutsatt att ni normalt skyddar er då ni har sex så känns det osannolikt att du skulle ha normal mens i två månader och ändå vara gravid. (ja, man kan blöda fast man är gravid - men oftast inte, och om man gör det brukar det vara mindre än en normal mens).
Jag tror inte att det finns någon anledning till oro.
Kram
Tessi