Hjälp
13.04.2018
Hej jag har en fråga
Om jag har en vespa och den är registrerad och jag undra hur mycket kostar det att registrera den så att en kompis kan sitta på.
Och en till fråga om jag kör min kompis och den är inte registrerad till att kompis får inte sitta på hur mycket blir böten? Heloo

Ungdomsinformatör Ida svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
25.04.2018
Hej,
På den första frågan, om vad priset är för att omregistera en moped, har jag inget svar. Det kanske något besiktningskontor bättre kan svara på och dessutom berätta mer ingående om vilka ändringar som i så fall krävs. Jag antar att det är fråga om en ändringsbesiktning och att priset kan variera mellan olika besiktningsstationer. Om du är intresserad av att ändra vespan, så ber jag dig fråga priser av någon annan.
Den som hamnar fast för att transportera en person som är över tio år med en moped som enligt registreringsintyget inte är avsett för transport av passagerare, får böter. Vad summan är kan variera eftersom bötern i normala fall räknas ut på basen av vad den för brottet misstänkta har för inkomster. I lindrigare fall har åtminstone tidigare getts böter enligt fast summa på 50 euro.
konstapel Johanna Westerlund
Hej,
nu har jag kollat upp saken med ett besiktningskontor.
Det är inte sagt att det går att registrera den för två om den inte redan är det. Vanligtvis är de tänkta för att två personer, detta går att kolla upp med besiktningskontoret. Dessa modeller kan gå att registrera för två: Aprilia, Derbi, Gas Gas Motos, Honda, Kimco, Malaguti, MBK, Peugeot, Piaggo, Vespa, Gilera, Rieju, Suzuki och Yamaha.
Det kostar 58 euro.
Hälsningar Ida