Könssjukdomar
10.02.2020
Överlever en bakterie/spermie... I en kondom hur länge? Tänker att det sägs att inget kan orsaka någon könssjukdom om de kommit ut i luften. Och isåfall hur länge överlever något i kondomen som kan orsaka hiv, klamydia....? Och är det vanligt med hiv i Österbotten?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2020
Hej,
Det man med säkerhet kan säga är att könssjukdomar kan smitta via indirekt kontakt, t.ex. genom sexleksaker som först kommer i kontakt med smittad sperma eller slidsekret - som sedan överförs till en annan persons slemhinnor. Men jag har ingen information om hur länge smittan (klamydia eller hiv) kan överleva på ytan av någonting och sedan överföras. Sannolikt måste överföringen ske ganska snabbt precis som du skriver.
Grundregeln är alltid att om du inte är säker på att din partner är frisk så skall man använda kondom. Och en använd kondom använder man ju inte flera gånger så då är det ingen skillnad. En använd kondom är helt omöjlig att rulla ihop i paketet på nytt, så man kan inte missta den för en ny. (du kan ju testa själv - det går inte).
Svårt att svara på hur "vanligt" hiv är i österbotten. Visst finns det personer som bär på smittan här också, men personerna vet i de allra flesta fall om det själva och är då noggranna med att skydda sina eventuella partners mot smittan.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi