Ksn jag va gravid?
31.08.2020
hej decibel, känns lite konstigt att skriva här när jag är såpass gammal, är 21 men har något jag inte kan prata med någon om och det är att jag senaste perioden haft oskyddat sex 3-4 gånger och trott att det va okej för killen jag har det med brukar se till så han "kommer" utanför o enligt honom är det säkert då, dock har vi sex flera gånger under timmar och han kan komma 2-3 gånger under en omgång och sen köra på igen och vi har gjort det som jag sa ca 3-4 olika dagar och inte vart så orolig men börjar bli orolig nu när min mens är flera dagar sen, nästan 2 veckor men alltså jag fick en blödning nån dag lixom plötsligt kraftig blödning när jag kissa på morgonen en dag och sen va det inget mer och det va någon vecka sen eller två då min mens borde kommit men den kom inte utan det va bara en blödning och nu har den ännu inte kommit, skulle jag kunna vara gravid? kan man bli gravid även om killen inte kommer i en? hur vet man ifall man är det? när ska man testa sig? efter hur många veckor? han hade övertalat mig att det va ok med oskyddat sex men känns osäkert nu. K

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2020
Hej,
Bra att du skrev hit och frågade, så vi kan försöka reda ut saken.
Oskyddat sex är ALLTID en risk, även om killen inte får utlösning inuti en. Och kanske i all synnerhet med tanke på att ni haft sex flera gånger efter varandra eftersom det då med ganska stor sannolikhet finns levande spermier kvar i försatsen - och killen känner inte om/då försatsen kommer.
Så det din kille har sagt stämmer med andra ord inte alls. Avbrutet samlag är inte ett preventivmedel, och det medför en risk både för graviditet och för sexuellt överförbara sjukdomar.
Du skriver att din mens är två veckor sen, så jag tycker att du skall testa dig så fort som möjligt. Ett test kan du köpa i butiken eller på apoteket, eller också kan du ringa till hvc och be dem lägga in en remiss. (tar du provet på hvc så kostar det inte, om du köpet testet i butiken kostar det några euro.) Man kan testa sig för graviditet genast då mensen uteblir, så i ditt fall skulle ett test vara helt pålitligt eftersom det har gått så lång tid.
OM svaret visar positivt, d.v.s. om du är gravid så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera med dem. Oavsett om du vill behålla graviditeten eller inte så är det bra att börja med att diskutera med dem. Och i fortsättningen bör ni skaffa ett pålitligt skydd, antingen kondomer eller t.ex. p-piller, som du också kan få via preventivrådgivningen.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi