Kuggade
09.12.2014
Hej! Var och körde upp nyligen för första gången och klarade inte det. Alla i min närhet och min bilskolelärare(pappa) var garanterad att jag skulle klara det eftersom jag kört så bra de senaste gångerna. Blev så himla ledsen när jag inte klarade, för det första är det oerhört pinsamt att berätta för alla att man inte klarade och för det andra så är det oerhört jobbigt att utsätta sig för den där jävla nervositeten igen. Är fortfarande jävligt ledsen över att jag inte klarade och vet inte hur jag skall komma över det, bara jag tänker på händelsen brister jag ut i gråt. Jag var så himla nervös och det förstod kontrollanten och sa att det var en stor orsak till att jag kuggade. Jag gjorde ett lite allvarligare fel mot slutet och det var det som gjorde att jag inte klarade det.. Dessutom tyckte jag inte han var så trevlig mannen och lär ganska så säkert köra upp med samma.. Något som känns ytterligare tyngre och jobbigare att nästa tid har jag först om 13 dagar för det var så fullbokat... Åh usch.. Så ledsen och massa ångest. Nu vill jag ha alla tips inför att slippa den där helvetes nervositeten så att jag kan handla lugnt och så att jag fixar det nästa gång.. Och alla tips för att komma över ledsamheten över det hela..

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.12.2014
Hej!
Åh vännen, äschdå. Men bra att du skrev till oss :) För det första för att du då fick ur dig en del av det jobbiga - känslor blir ofta lite mer konkreta och lättfattliga om man får ner dem på papper eller berättat för någon. Man kan få en viss distans till dem, får dem liksom lite mera utanför sitt allra innersta, när man ska formulera dem för andra. Gäller även tankar och händelser. Nu när du ser dem här, så kanske det redan känns som att du har en smula mer kontroll över situationen?
Nu när du ser dem här kanske du till och med inser att de kunde vara en helt normal, alldaglig Decibel-fråga - alltså att vem som helst annan österbottnisk ungdom kunde ha skrivit samma fråga. För att det kunde ha hänt vemsomhelst här i Österbotten. Det HAR hänt en massa österbottningar! Folk kuggar på uppkörningen dagligen! Kanske till och med flera gånger om dagen hamnar de att underkänna någon vid besiktningskontoret. Vi kunde fråga vår sakkunniga samarbetspartner på Trafikskolan Rönn om statistiken för hur många som inte klarar första uppkörningen eller teoriprovet, men det är kanske inte just siffrorna du behöver höra nu. Men minns att det finns folk som aldrig ens vågat ta körkort! Du kan ändå vara stolt!
För det andra, så vänder du dig till oss för att få hjälp att hantera känslorna. Och det är smart! Ju mer man håller ett misslyckande, och de känslor av besvikelse, skam, sårad stolthet och ilska som det kan väcka, inom sig, desto värre brukar det bli. Tankar man håller för sig själv tenderar att växa och bli allt konstigare tills de kan infektera hela ens mående, humör och självkänsla. Eller så stampar man bara på stället utan att hitta lösningar, bli klokare eller undvika att göra om samma misstag. Men söker man hjälp för dem så har det många fördelar. Man kan slippa göra alla misstag själv, man kan lära sig knep och få mera kunskap om saken av andras kunskap eller erfarenheter och man kan slippa paralyseras av misslyckandet. Så beröm för din inställning! Snart kan du kanske vända det här till en utmaning, något du ska jobba för att lyckas med!
Vi människor är idag rätt dåliga på att klara av misslyckanden och besvikelser. Det känns som att världen var hårdare förr, mera "tough life" eller "skit för dig - get over it", men nu dämpas många av våra motgångar av snälla lärare eller curlande föräldrar, av tröstpris, andra chanser och undantag till reglerna... Så när vi möter motgångar, inte räcker till osv, så får vi det helt enkelt svårt. Det blir jättejobbigt och skämmigt. Och lockande lätt att falla ner i en grop av självömkan och tycka att världen är orättvis och det är alla andras fel. Eftersom folk i allmänhet inte längre behöver bli så ofta besvikna, så blir de naturliga, mänskliga misslyckandena också mera konstiga, som svagheter eller brister. Men alla misslyckas vi ju! Alla gör vi bort oss! Alla är vi mänskliga! Det hör till LIVET att misslyckas, hur mycket vi än idag försöker skydda oss från allt vad ett misslyckande innebär.
Kanske tog just det här misslyckandet extra hårt? Förstod vi rätt att din pappa är din bilskollärare? Då kan nog skammen att hans dotter kuggade göra det hela värre - OM du låter det göra det. Det är så lätt att fokusera på vad alla andra ska tycka och tänka, svårt att ta på sig skulden, svårt att inte föreställa sig det värsta, svårt att inte känna att man gör pappaläraren besviken och påverkar hans rykte. Men det går. Att egen förälder är lärare kan också faktiskt till och med vara en nackdel, för det är svårt att se sin förälder som en lärare utan att blanda in föräldra-barn-relationen - detsamma gäller föräldern. Men nu gäller det här dig och ditt KUNNANDE, inget annat! INGEN annan.
Och hej, det händer ju också att man blir förblindad av sin egen framgång. Att när det gått bra och man kunnat allt länge, så anstränger man sig kanske inte så som man borde, blir för självsäker eller till och med självgod - och så skiter det sig. Det har hänt oss alla i något skede, och nästa gång blir man mer ödmjuk, och kämpar på fastän man redan kanske är bra.
Som sagt, försök att se det här som en utmaning för dig själv. Folk utmanar sig själv ständigt genom att springa marathonlopp eller bestiga berg, fast det är utmaningar de valt själva. Sådana som de dessutom hoppas på beundran för och som det inte är hela världen om de inte klarar. Men det kanske är de vardagliga misslyckandena och besvikelserna vi lär oss mest av. De lär oss vad det kostar i jobb för att få något - vilket gör att vi njuter mera när vi lyckas. De lär oss att ha tålamod. De lär oss att hitta nya vägar. De lär oss att komma på fötter igen när vi fallit. Och det är en minst lika viktig livskunskap som hur man hittar nya vänner eller hur man ska komma över olycklig kärlek.
Så hur ska du nu göra för att inte kugga om 13 dagar? Lägg upp en plan. Planen i sig kommer att göra att du känner dig mera säker och att du har mera kontroll över situationen, den kan väcka kämparglöden i dig och den kan göra dig lugnare under själva uppkörningstillfället. Kan du exempelvis fara ut och köra med en kompis eller mamma (alltså att den andra kör) och du under tiden sitter och observerar ALLT. Allt från vart andra bilar svänger och om de mindes blinkers till vad skyltarna betyder, allt från hur mörker påverkar avståndsseendet till huruvida en bil parkerat 5 meter före skyddsvägen eller inte. Far fast ut och cykla om ingen kommer med dig. Såklart ska du också plugga på inför nästa uppkörning - nu kanske du till och med ser infon ur en annan synvinkel? Dessutom tror vi inte att man kan plugga för mycket på just det här. Ta alla medel till din hjälp, öva på situationerna på nätet, kolla in föraren då du sitter på med någon, sug i dig ALLT!!!!
Vad gäller karln du inte tyckte var trevlig och som du kanske måste köra upp med igen. Ja, då är det så då. Alla är inte trevliga. Din framtida arbetsgivare kanske inte är det alla gånger. Lärarna som ska intervjua dig när du ska söka in till ditt drömyrke kanske inte är det alla gånger. Det kommer att komma fullt med folk i ditt liv som du inte tycker är trevliga. Men för din egen skull måste du inte bara uthärda dem, utan ofta också vara artig, saklig, samlad - igen, en Livsläxa. Det är inte hans fel om du gör fel. Och det ÄR du som måste bevisa för honom att du klarar av det du ska klara av. Så igen, försök att vända det till en positiv utmaning!
Och det KOMMER DU ATT KLARA! <3 :D Det vet vi, för redan din fråga andades vilja och beslutsamhet, även om du kanske inte såg det själv när du skrev den ;) Folk bestiger berg och du ska ta körkort! Vi hejar på dig och håller tummar och tår!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna