Mens (SVARA SNABBT!!)
19.02.2020
Jag är väldigt förvirrad,den 5e februari fick jag mens och då slutade den 9e februari. Men nu idag (19e februari) runt 2 tiden så va det blod igen i trosorna?? Har jag fått mens igen eller är det nått annat?? Jag har inga preventivmedel som jag använder (tex p piller eller nått). Snälla hjälp snabbt för vill veta vad detta är ):
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2020
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara det minsta orolig. Kroppen är inte en maskin, så den påverkas hela tiden av allting vi gör - även om vi oftast själva kan ha svårt att se sambandet. Så det är rimligt att tro att även "småsaker" vi gör kan påverka vår menscykel och oftast vet vi inte om det själv. Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden, eller att man nån gång får mellanblödningar utan att man själv vet varför.
Det beror sällan på att någonting skulle vara fel, och det enda du egentligen behöver eller kan göra är att följa med. Skulle det börja inträffa ofta så kan du överväga att diskutera saken med en gynekolog, och om du vet att du har haft oskyddat sex så kan det löna sig att testas för könssjukdomar. Men annars är det bara att leva vidare.
Kram
Tessi