mycket spermier? gärna tips på att slänga använd kondom
02.07.2020
hej jag har några frågor. När min pojkvän får utlösning när vi har sex så kommer det olika mycket spermier i kondomen ibland. För senast så såg jag att det kom ganska mycket och han visste inte varför så vi skrattade åt det. Varför är det så och ökar det också chansen att bli gravid när killen får en större utlösning? Jag undrar också om ni har något tips på var man kan slänga använd kondom efter sex? Jag vet att jag inte ska spola ner den i toaletten. Men jag vill egentligen inte slänga dem i mitt rum heller för i bland luktar dem konstigt, och jag tänker om mina föräldrar eller lillasyster skulle se dem där i min papperskorg. Vi har oftast sex hemma hos mig i mitt rum och då blir det att kondomen hamnar där. J och M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2020
Hej,
Precis som du skriver så kan satsens storlek variera från gång till gång, och mängden kan variera t.ex. beroende på när killen haft sin senaste utlösning och hur länge han varit upphetsad innan han kommer. Men mängden spermier är ungefär lika oavsett hur mycket sädesvätska som kommer. En större utlösning innebär med andra ord inte att det skulle vara mer riskabelt. (om du t.ex. tänker på försatsen, som oftast bara är några droppar och primärt en helt annan vätska än sädesvätska - men som ändå kan innehålla hundratusentals spermier.) Ni kan ju försöka följa med själva och se om hittar något samband i satsens storlek :)
Jag tycker att du skall slå en knut på kondomen så inte satsen rinner ut, och så lägger du den i soptunnan utanför huset så behöver ingen veta eller fundera. Det blir kanske en liten promenad extra men det är kanske trevligare än att det luktar konstigt i rummet.
Sköt om er.
Kram
Tessi