Navel piercing
24.01.2021
Efter 5 år med piercing så har jag bestämt mig att ta ut min navel piercing. Jag har helt enkelt tröttnat och vill inte längre ha kvar den. Men nu är det såhär att jag inte vill ha kvar hålet heller. Den är så stor och rätt så ful. Jag undrar vad man kan göra åt detta och hur det blir dagen jag blir gravid, jag vill liksom inte ha ett fult ärr, vem ska man vända sig till, ska man sy ihop den eller lasera? Finns det andra alternativ? Piercing

Ungdomsinformatör Kix svarar
27.01.2021
Hej!
Tyvärr är det ju nog så att tar man en piercing så kommer det nog synas att något har varit där. Det är bland annat därför det inte är rekommenderat att ta navelpiercing förrän man är 16, för att kroppen ännu växer och ändrar så mycket före det så att det kan ”dra” i piercingen.
Det är förstås lite svårt att säga vad som kan göras utan att jag ser din piercing. Men nu i början så ska du bara låta det dra ihop av sig själv så mycket som möjligt, ge det gärna 3-6 månader. Du kan själv hjälpa till att minska på ärrvävnaden genom att massera området. Du kan också göra varma saltvattensköljningar ibland på området före du masserar det, eller massera med någon typ av kräm, finns exempelvis krämer för ärr på apoteket. Ibland växer det ihop helt, ibland lämnar det synliga hål. Du är så ung ännu så för dig finns det en större chans att det kan växa ihop.
Om du ändå efter det känner att det stör dig så kan man göra plastikkirurgi för att sy ihop hålen. Ha i åtanke dock att det ändå kommer synas ärrvävnad trots att hålen är borta, och att detta potentiellt kan vara dyrt eftersom du kan behöva gå privat (eftersom kirurgin inte är av hälsoskäl utan estetiska skäl).
Att lasra ärrvävnad kan bleka ner den en del och göra den mindre synlig, men det tar inte helt bort ärren. Det här kan dock också bli ganska dyrt eftersom det måste göras flera än en gång (antalet gånger beror på ärrens typ).
Börja nu med att bara vänta och se hur det läker av sig själv innan du fortsätter fundera på det :) I bästa fall så blir du okej med att din navel helt enkelt ser ut så här nu. Det är många som har samma ärr där.
Ingen fara för hur det blir vid en graviditet, det borde inte påverka. Har man i ett smycke där så kan det stretcha ut ”strängen” som är över smycket när huden blir spändare när den sträcks över magen, men är det läkt så borde det inte hända destomera.
Ett helt annat alternativ du har är ju att sätta dit ett nytt smycke som är mycket mindre än det du har haft, så får du liksom best of both worlds - en distraktion från ärren men ändå inte en stor navelpiercing.
Lycka till!
Mvh Kix, piercare