Ont i händerna av kyla
30.12.2020
Hej! Nu på vintern när det är kallt ute och jag råkar cykla utan vantar får jag så fruktansvärt ont i händerna efteråt. Händerna blir inte stelfrusna och ändrar inte färg direkt, blir lite rödare bara kanske, men jag kan absolut vicka på fingrarna, även om jag tappar känseln i dem. Men har aldrig förr i mitt liv upplevt att jag får så fruktansvärt ont, främst i fingrarna, så att jag är på väg att gråta i 10-15 minuter? Det är outhärdligt! Nu har jag skaffat bra cykelhandskar, men undrar ändå om det är normalt att det gör så skrikande ont och att det känns som att smärtan kommer inifrån? Har aldrig ont i händerna annars. Matilda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2021
Hej,
Jag tycker inte att det låter speciellt ovanligt att man får värk i fingrarna och händerna om man t.ex. cyklar utan vantar eller med "dåliga" vantar. Så spontant ser jag inte det som ett tecken på att någonting är fel utan tvärtom helt normalt. Men du skriver att du nu har köpt bättre vantar, så då rekommenderar jag att du testar med dem och följer med ett tag. Om det är kallt ute lönar det sig att klä sig varmt även runt hals; rygg och armar eftersom värk också kan uppstå av att man spänner resten av kroppen p.g.a. kylan.
Om det skulle vara så att du upplever att värken i dina händer inte är normal så skall du inte tveka att ta upp saken med en läkare på hvc.
Kram
Tessi