Ont vid sex
31.08.2020
Det gör ont att ha sex, fast vi har långt förspel, jag blir så blöt att de rinner på madrassen, och vi använder glidmedel. Det gör ont och penisen far inte in, men med våld så går det, men då gör det bara ännu mera ont. Men det gör inte så ont att föra in ett finger eller två. Jag slappnar av och andas, men det går ändå inte. Hur ska jag göra så att det inte ska ta så himla ont? Jag har en dildo som jag brukar använda och de gör inte ont att använda den. Jag är kåt och vill ha sex, men det är inte kul att inte kunna ha penetrations sex då jag vill ha det. M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2020
Hej,
Du skriver att det inte gör ont då du använder fingrarna, och inte heller med en dildo, men att problemet är återkommande. Det får mig att anta att det ändå handlar mer om en mental tröskel än om ett fysiskt "fel". Skulle det vara en fysisk sak så tror jag att dildon skulle göra nästan mer ont än en penis eftersom en penis är mer formbar.
Med våld tycker jag definitivt inte att du/ni skall försöka föra in någonting, eftersom din kropp då lär sig att det är någonting som kommer att göra ont - vilket leder till att du spänner dig ännu mer. Det att man spänner musklerna i underlivet är inte helt viljestyrt, så det kan hända att du själv känner dig superavslappnad men att dina muskler ändå inte är det.
I bästa fall har du nu en partner som du litar helt och hållet på, och som VILL lösa detta problem med dig. Jag tror att det kommer att ta lite tid och tålamod, men jag tror inte att det är omöjligt. Du måste helt enkelt försöka lära din kropp (eller egentligen din hjärna och ditt underliv) att penetrativt sex inte är någonting att vara rädd för.
Det låter jättebra att ni har långt förspel och att du blir våt, och också att ni använder glidmedel. Jag föreslår att ni fortsätter med det. Du skriver att det inte gör ont att komma in med fingrarna, men är det då dina egna fingrar eller din partners? Det skulle vara bra om det var din partners fingrar, så att du kunde lära dig att det är helt okej fast det inte är du själv som styr fingrarna. Om det känns okej för er båda så kan ni också använda dildon - och samma sak där - gärna så att det är din partner som styr den. Jag tycker att ni skall börja med att "bara" göra dessa saker, d.v.s inte pressa din kropp till penetrativt samlag ännu. Det finns andra sätt som du kan tillfredsställa honom tillsvidare och ni måste båda två ha tålamod.
Sedan då ni har haft detta "övningssex" tillräckligt många gånger för att det inte alls gör ont för dig så kan ni ta det ett steg längre. Då kanske det räcker att han med sin penis smeker dig runt och i slidöppningen, men utan att försöka tränga sig in med våld. Jag tror att du själv kommer att känna när du är redo att ta honom längre in. Om det gör ont så pausar ni i den rörelse där ni är (så att han eventuellt blir kvar inuti dig - men utan att ni rör er) Sedan då smärtan börjar avta (vilket den brukar göra förhållandevis snabbt då musklerna slappnar av) så kan ni försöka röra er lite igen. Om det gör alldeles för ont så får ni backa ett steg och gå tillbaka till "övningssexet" tills det igen känns okej att försöka pånytt.
Jag hoppas att du förstår ungefär hur jag menar. Huvudsaken är att ni har tålamod och att du inte tvingar dig själv att utstå smärtan - eftersom det i mina öron låter som att din kropp nu har lärt sig att penetrativt vaginalt sex är någonting som alltid gör ont och därför bör undvikas. Risken med att du tvingar dig själv till det är att smärtan blir värre, och att den i fortsättningen kan påverka din sexlust och din förmåga att bli upphetsad. Nu tar ni det riktigt lugnt och försiktigt och fokuserar på njutning och långsamma rörelser. Jag tror att det kommer att bli hur bra som helst - men det kräver tålamod från er båda.
Många kramar,
Tessi