Orolig... hjälp nu!
20.01.2020
Hej...
Jag skickade just samma fråga men råkade lägga fel by/där jag bor så nu är det rätt!
Jag går i 7an och jag har en tjej i min klass som jag är väldigt orolig över...
Hon mår inte bra alls... hon t.ex skär sig och hon röker, snusar och dricker. Vissa gånger har hon berättat om hur hon inte minns nått från helgen och hon har haft minnesluckor för hon druckit.
Hon röker ofta och snusar ofta i skolan.
Hur farligt är hennes beteende? Kan hon bli allvarligt sjuk? Jag menar hennes kropp kan ju inte klarar av all alkohol och saker... är det ens laglit att hålla på så i denna ålder? jag bryr mig mycket om henne så är väldigt orolig... vad ska jag göra? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2020
Hej.
Det är ingen lätt situation du befinner dig i, jag förstår din oro - och hon skall vara glad att ha en vän som du som bryr sig om henne.
Vet hennes föräldrar/vårdnadshavare om att hon dricker och skär sig? Problemet med alkohol för väldigt unga personer är förutom de direkta skadorna även det att man lätt försätter sig i farliga situationer och fattar dåliga beslut då man har druckit, så det är inte bara alkoholen i sig som är farlig utan också allt annat omkring.. Finns det någon som DU litar på och kan tala med om saken? T.ex. en lärare/kurator/skolcoach/hälsovårdare som i sin tur kunde ta saken vidare? Jag tror ju (tyvärr) att hon inte skulle ändra sitt beteende "bara" för att du skulle berätta att du är orolig, utan antagligen krävs det att en vuxen skulle ingripa.
Det är ju i första hand hennes föräldrars uppgift att se till att hon är säker. Om de inte vet om att hon lever som du berättar så skulle de behöva få veta det, och om de i värsta fall redan vet om det men inte ingriper så kanske de behöver hjälp med att ingripa- och det är ju därför t.ex socialen finns. Poängen är ju att hon skall må bra, så det handlar inte om att man försöker ställa till det för någon om man berättar för en vuxen som sedan kan ingripa - utan det handlar om att hon/hennes föräldrar skall få det stöd som behövs för att hon skall må bra - för det gör hon ju inte just nu.
Jag hoppas att du vågar tala med en vuxen om det. Ta din magkänsla på allvar.
Kram
Tessi