...
29.06.2015
nu behöver jag hjälp på riktigt, min skoter (vespa) går inte att trimmas. alltså de jag köpte den av sa det till mig NU efter att jag haft den i ett år! om jag hade vetat det skulle jag självklart inte ha köpt den!!! den går 50. är så himla arg. >.< men något sätt måste det väl finnas?? för även om det inte finns nån bricka att ta bort så går det väl att göra något med avgasröret? it's a struggle seriöst, alla kompisars går i 80 vilket betyder att jag lämnar ensam

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.06.2015
Hej, nu är det ju så att vi inte riktigt kan ge er tips och råd hur ni trimmar era mopon och skotrar :)
Men du har ju fått en del kommentarer här under. Annars är det nog att försöka fråga nån som kanske gjort det, kanske nån kille i klassen eller så. Man ska ju också komma ihåg att mopon och skotrar inte är gjorda för att gå hur hårt som helst. Om det skulle vara meningen att de ska gå i 70km/timme så skulle de göra det redan då man köper dem som nya.
Man kan skada sig ordentligt om man mister kontrollen över sitt fordon och har en hög hastighet. Dessutom kan man ju hamna i en poliskontroll och då kan polisen vilja prova ens fordon och går det då för hårt så får man böter och kanske uppskov med bilkörkortet i värsta fall.
Jag känner till ungdomar som har mopon som går så hårt att de inte vågar köra med dem på grund av risken att komma fast av polisen. Jag undrar ju då, vad är det för vits att ha en mopo om man inte vågar köra med den ute på landsvägen eller in till stan???? Bortkastade pengar både vad gäller mopokortet och mopon anser jag ju då ;)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna