Panik
04.01.2021
Hej! Jag hade sex med min pojkvän och kondomen for sönder men han kom inte i mig, det var i början och vi märkte det. Dagen efter började jag blöda (som jag tror var mellanblödning från akutpillret ja tog 1 vecka sen före jag började blöda). Kan jag vara gravid då jag inte tog ett piller efter vårt sex? Har haft stress. Kan mensen bli försenad pga akutpillre? ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2021
Hej,
Om du tog ett akut p-piller veckan innan så låter det ganska troligt att blödningen berodde på det, precis som du skriver. Om man har oskyddat sex eller kondomen går sönder så innebär det alltid en liten risk, men med tanke på att han inte kom i dig och det var en ganska kort stund så är risken förstås inte lika stor som om han hade kommit i dig. I vilket fall som helst så skulle ett akut p-piller en gång till under samma cykel ha blivit väldigt tungt för din kropp.
Eftersom du tagit ett akut p-piller under denna cykel och nu haft mellanblödningar så är det jättesvårt att veta när din mens kommer, den kan komma då den "borde" göra det, men jag skulle inte heller bli förvånad om den kom senare än normalt. Så mitt råd är att du helt enkelt följer med situationen och gör ett graviditetstest för säkerhets skull om tre veckor. Som du vet är inte akut p-piller någon 100% garanti för att man inte skall bli gravid eftersom det beror på när under cykeln man tar det.
Försök att ta det lugnt och skydda er med kondom då ni har sex. Om tre veckor gör du ett graviditetstest bara för att vara helt säker på att du inte är gravid.
Kram,
Tessi