Piercing
24.09.2020
Har haft min frenumpiercing nu exakt ett halvår och valde att töja den till 2,5mm gjorde ont som i helvete men borde ja vara orolig över de eller??

Ungdomsinformatör Kix svarar
24.09.2020
Hejsan!
Att töja frenumpiercingar kan i min förståelse vara smärtsamt, och möjligheten till att töja den beror också på hur mycket "extra" hud man har där, hur stretchig huden är, och hur väl läkt den är. Om piercingen känns "stram" så ska man helst inte töja den. Är det mycket smärtsamt så kan det vara ett tecken på att man töjer för mycket på en gång.
Alltid när man töjer en piercing oavsett placering så behöver man ta det långsamt, steg för steg, för optimal läkning och för att se till att ingenting spricker. Jag kan inte riktigt säga just nu om det har gått för snabbt eller inte, eftersom jag inte vet vad du hade för storlek före 2,5mm? Om du hade 1,6mm så kan det vara att det blev för mycket stretchat på en gång, speciellt om det ännu gör ont? Om huden sprack och det börjat blöda, samt ifall det ännu är mycket smärtsamt så kan det vara en idé att gå ner lite i storlek, till exempel till 2mm, och vårda den så ett tag innan du igen går upp i storlek. Det är bäst att tänja exempelvis efter en varm dusch, och massera huden lite på förhand samt använda nån typ av olja.
Ifall din piercing inte sprack när du stretchade den och den mest gjorde ont under själva stretchningen men inte så mycket mera efteråt så behöver du inte vara orolig så länge som du följer med hur den läker och tar hand om den. :)
Har du gjort saltlösning att tvätta med? Det kan jag rekommendera att du gör för att lugna ner området ifall det är lite irriterat. Det är överlag ett bra sätt att fräsha upp piercingar, gamla som nya. Du kokar upp en fjärdedels tesked havssalt (utan jod) i två deciliter vatten (eventuellt kan du göra dubbelsats om det känns lättare att mäta), och när vattnet fortsättningsvis är varmt (men inte så att du bränner dig) så kan du blötlägga piercingen med det, aningen genom att använda ett hushållspapper som inte luddar eller genom att hålla penisen i ett glas med saltvattnet på ett sånt sätt att piercingen kommer åt att ligga i vattnet. Gärna många minuter om du bara har tid, 5-10 minuter. Detta kan du göra morgon och kväll tills piercingen har "lugnat ner sig". Det här är också bra att göra före man ska stretcha.
Sen vill jag ännu påpeka att frenumpiercingen kan migrera utåt lite när den läker, så du kan med tiden känna efter om du behöver en kortare stav, en som inte har så mycket längd som sticker ut brukar kännas bekvämare och inte bli lika irriterad eftersom den inte rör sig lika mycket av och an :)
Ha det bra och skriv igen om det är nåt du undrar över!
Mvh, Kix, piercare vid Fist of Needles