Pratar med mig själv
12.03.2020
Hej, jag är 20 år gammal och jag brukar oftast prata med mig själv, speciellt när jag är ensam. Jag håller det för mig själv i huvudet med ibland pratar jag lite högt när jag är ensam. När folk är runtomkring mig gör jag inte det. Jag har pratat med mig själv så länge jag kan minnas. Det kan handla om allt möjligt. Exempelvis något som har hänt eller vad jag har gjort i skolan. Jag brukar göra så att jag pratar och svarar mig själv. Det kan vara typ att jag håller en hel diskussion för mig själv med olika parter eller att jag diskuterar med nån. Jag är medveten om vad jag gör och säger. Jag känner att det inte hindrar mig i mitt dagliga liv. Jag går i skolan o klarar mig ganska bra.
Det jag undra över är om det är normalt att göra så? Jag sökte om detta på Google men blev mer rädd än trygg. När jag googlade ”pratar med mig själv” fick jag upp sidor med psykiska sjukdomar vilket gjorde mig rädd och orolig. Jag vet att jag inte har någon sjukdom men detta gjorde mig rädd. Anton

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2020
Hej,
Jag ser inget problem i att du talar med dig själv. Jag tror att alla gör det på något sätt, men för vissa är det mer ett inre resonemang medan andra talar högt med sig själv. Det är nog ganska vanligt att man "övar" eller simulerar samtal med andra människor antingen inuti huvudet eller högt fast man är ensam.  Du skriver att det inte hindrar dig i ditt dagliga liv så jag tycker inte att det är någonting du behöver oroa dig över.
Kram
Tessi