Problembil

03.12.2018
Hej!
Nu är det så att jag undrar om någon vid Decibel har möjlighet att svara på frågor som har med finlands lagar, konsumentlagar osv. Och om det finns något man kan göra åt vårt problem eller om vi bara får leva med misstaget.

Vi köpte en bil från en bilfirma, en begagnad bil som en privatperson då bytt in.
Bilfirman gav oss ett billigare pris (ursprungsliga priset var runt 5000), för att det fanns sådant som måste servas före man kunde börja använda bilen och bilfirman hade uppskattat kostnaderna till 1200 tror jag. Det som skulle bytas var bl.a. kamremmen, som jag vet måste bytas på alla bilar efter ett visst antal kilometer osv. Även något som hette valvetronicaxel behövde bytas eller servas, jag kan inget om bilar så jag vet inte vad som behövdes göras. Men vi servade bilen före vi började ta den i bruk och den gick bra. Och bilfirman hade haft bilen på koll före de sålde den för att se vad som behövdes göras, och bilfirman menade att det var bara de två sakerna som behövde servas. MEN sen började den bråka och krångla igen. och den krånglade i typ ett år, har varit inne på service flertals gång och till och med haft problem som skulle kunnat vara livsfarliga att köra med. Inte ens märkes service som är specialiserade på bilen vet vad som är fel. DEtta beror antagligen på attden tidigare ägaren har hemmameckat med bilen och förstörd datorn osv. Så nu har vi satt nästan 10 tusen i service på bilen fast bilfirman i princip lovat att det enda felet på bilen är de två sakerna vi fixade före vi tog den i bruk. Så nu undrar jag om det finns några lagar eller något som skulle hjälpa oss att få tillbaka pengar från bilfirman eller något i alla fall. Vi känner i alla fall att bilfirman ljugit för oss och satt ett människoliv i fara, bilfirman har begått på snudden av bedrägeri, eller så har privatpersonen som fört in bilen ljugit också. Vill bara veta om vi på något vis kan sätta dit jäveln som vi tycker har svindlat oss på en jävla massa pengar.

Bilen är en BMW 316, e46. Årsmodell 2003 eller 2004. Bilfirman var Rintajouppi i Kokkola.

Vi ska ta kontakt med bilfirman också, därför skulle det vara bra att veta om vi faktist har någon laglig hjälp så man kanske kan polisanmäla människan eller firman. evahelene
Ida Sulin

Juristen Ida svarar

Ungdomsinformatör Ida svarar

07.12.2018

Hej!

Bilköp är knepiga, eller bilar är knepiga. Man vet inte när eller vilken problematik motorn kan få i framtiden. Ingen kan säga detta. Det är heller inget som bilfirman kan förutspå. De va synd att det gick såhär för er del nu, och att ni ha behövt sätta så mycket pengar på den. Jag förstår helt att de känns surt..

Jag skickade vidare din fråga till en av våra experter som är Jurist, som troligtvis kan svara på vad Finlands lagar säger.

Hälsningar Ida

Hej,

Eftersom det är fråga om en begagnad bil så ligger ansvaret rätt lång, tyvärr, på köparen. Lagen utgår från att köparen noga besiktigar och kontrollerar sin vara innan köpet. 

Om ni tycker att ni blivit lurade ska ni i första hand förhandla med bilfirman om att i efterhand få ersättning för de utgifter ni fått. Om det inte går vägen kan ni kontakta Konsumenttvistenämnden (https://www.kuluttajariita.fi/sv/index.html) och be dem avgöra vad som är rätt. 

Hälsningar, Ida

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hej
Vad ingår i mopedhanteringsprovet?
Jag vet typ att man ska kunna bromsa från en viss hastighet under en viss sträcka typ men vad är den hastigheten och sträckan? Och vad annat ingår? Ska man kunna...
Läs mera

Hur lång är sträckan man ska bromsa på i hanteringsprovet?
Läs mera

Hej jag undrar om det är olagligt att byta avgasrör på mopeden
Läs mera

A2

Vad händer om jag kör en A2 motorcykel med A1 körkort?
Läs mera