Ragga på någon upptagen
06.04.2020
Om man vet att någon är i ett förhållande, är det fult att ragga på hen då? Exempelvis att en singelkille raggar på en tjej som han vet har pojkvän, är det fel eller på något vis socialt sett "kriminellt"? GG

Ungdomsinformatör Ida svarar
07.04.2020
Hej!
Det är nog inte okej, fastän personen som är i ett förhållande verkar vara på. Det är på nåt sätt som man skulle vilja med flit förstöra någons förhållande.
Bara som en tankeställare: Vi vänder på frågan. Vi säger att du har en flickvän/pojkvän. Sen så kommer någon och raggar på din flickvän/pojkvän, och du vet om att den här personen vet att ni är tillsammans. Hur skulle du reagera?
Att bara prata och bara hänga, som kompisar, är en annan sak. Men att faktiskt försöka ragga är nog inte okej. Det finns nog andra tjejer man kan ragga på som inte är upptagna.
Hälsningar Ida