Septumpiercing
31.07.2021
Jag undrar hur gammal man måste vara för att få göra en septumpiercing utan föräldrarnas tillstånd? Och hur gammal måste man varaa för att få göra det MED föräldrars tillstånd? Behöver man tillstånd från båda föräldrarna då? Skulle så gärna vilja ha en. piercingen

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.08.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Septum är en trevlig piercing, den läker oftast fort när man tar hand om den, går oftast att gömma om man har ett smycke som går att "vrida uppåt" i näsan (lite beroende på anatomi, rådfråga piercaren), och lämnar inte så synliga ärr om man i något skede väljer att ta bort den.
Åldersgränsen för septum i en professionell studio är 16 år med förälders tillåtelse, och 18 år utan tillåtelse. Jag rekommenderar starkt att du går till en professionell studio och ingen "hemmapiercare", eftersom septum är en ganska svår piercing att göra så att smycket sitter rakt och symmetriskt (vilket man ju förstås vill). Det räcker med att du har med dig bara ena föräldern till studion för att skriva på tillståndet, men det är ju nog ändå bäst om båda dina föräldrar går med på det. :)
Tills vidare kan du skaffa ett "fejk-septum" smycke som du kan ha där för att känna efter om looken känns rätt för dig!
Lycka till!
Mvh, Kix, piercare