skruvas
04.02.2016
finns e nån bra guide video eller webbsida för hur man skruvar med mopeder? jag ha int bruka skruv me mopeder men nu ha ja fått intresse av e men ja vet int hu man gör å ja e rädd att fråg kompisar fö di e räjj så bra på e. ifall man blir retad. tack på förhand

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.02.2016
Hej!
Innan jag ens hann börja surfa runt eller fråga våra skruvande vänner (obs, inte skruvade, haha), så fick du ett bra tips via en kommentar. Så tack till kommentarskrivaren :)
Ett annat tips är att fråga ungdomsledaren i din kommun, hen kan ha koll på det här med skruvande. Både videor - och rätt som det är kanske hen till och med kan fixa till en moposkruvarklubb i kommunen? Då kunde ni kanske samlas ett gäng och skruva tillsammans, utan att det behöver synas att du inte kan så mycket än?
Ett tredje tips är att kolla efter mopedböcker på biblioteket. De flesta österbottniska bibliotek har bra utbud av mekanik- och motorböcker - som du kanske överhuvudtaget skulle ha nytta av, tex inför den egna bilen och körkortet sedan en vacker dag. Det skulle ju vara bra att kunna grunderna i hur en motor funkar, eller hur? Och veta vilken del som heter vaddå. Det går också att kolla instruktionsmanualer för just det mopedmärke du har, det kan finnas på nätet med lite tur.
Sista tipset är att fråga vuxna i din närhet. Farsan, farbror, farfar, kusinen som numera har körkort och bil, gubbarna vid den lokala bensinstationen, bilmekanikern i byn... Kanske du tex kunde få kika över axeln medan en bilmekaniker jobbar, och be honom förklara vad han gör och hur allt funkar? Fråga i alla fall någon, det har du inget att förlora på. Fattar de att du inte tänker trimma så att du kör ihjäl dig, utan frågar för att du faktiskt vill lära dig mera om mekanik och motorer, så berättar nog de flesta gärna. Bry dig inte om ifall det går lite styvt och trögt först, de flesta män är ju inte födda till lärare, men när de blir varma i kläderna med förklarandet, så kan de riktigt njuta av att få lära ut sådant som de kan.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott