stånd i omklädningsrummet
27.05.2020
Jag e jätterädd att fara o simma med min klass från skolan ifall jag sku få stånd i duschen, jag är också rädd att dom andra pojkarna ska tycka att jag har sån liten snopp, har ni tips?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.05.2020
Hej,
Jag förstår att dessa är saker som du kan fundera på, men jag tror att du skall försöka slappna av och inte fundera så mycket på saken. Just nu i det läget som råder i landet så är det knappast aktuella att fara och simma med skolan ändå (alla simhallar är ju stängda och ute är det bara 14 grader i vattnet) så ta ingen stress över saker som ligger långt framåt i tiden.
I din ålder är det väldigt stor skillnad från person till person hur utvecklad man är, så vissa kanske har hunnit betydligt längre i sin pubertetsutveckling än andra. Jag tror inte att någon skulle kommentera din penisstorlek - men även om någon skulle göra det så säger det betydligt mer om den personen än det gör om dig. Personer som känner ett behov av att säga nedsättande kommentarer till andra har oftast väldigt låg självkänsla själva - så jag tror att det bästa man kan göra i alla sådana situationer är att rycka på axlarna och visa att deras kommentarer inte stör en. Det viktigaste är att du själv respekterar dig och din egen kropp.
Om man är lite ovan vid situationer där man ser andra personer nakna så kan jag tänka mig att det kan kännas lite pirrigt - men att duscha tillsammans med sin klass i en simhall är ju inte en sexuell situation så jag tror inte att du skulle få erektion. Skulle du märka att det börjar hända någonting så kan du vrida duschen på kallare eller försöka distrahera dig med att tänka på någonting annat. Du kan ju spola av dig snabbt och avlägsna dig om det känns väldigt obekvämt, men jag tror att du kommer att märka att du har oroat dig i onödan.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi