Who the f**** knows
14.03.2020
Hej jag fundera på en sak jag vill testa anal sex min första fråga är vad man ska tänka på och gör det ont å ja fan va det blev kompiliserat och är man för ung om man hade sex då man var 13 år Vet intee

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2020
Hej,
I Finland är skyddsåldern för att ha sex 16 år. Hade du sex första gången då du var 13 så tycker jag att du var för ung. Det innebär inte nödvändigtvis att det alltid skulle betyda att upplevelsen var dålig eller att man har blivit utnyttjad, men jag tror att man på alla tänkbara plan får ut mera av sex då man är äldre. Fast det finns ju ingenting man kan göra åt den saken nu eftersom det redan har hänt.
Analsex är på så sätt annorlunda än vaginalt sex att man måste vara betydligt mer försiktig eftersom det är en större risk att man gör sig illa. För de som har sett analsex på film är det viktigt att komma ihåg att det inte fungerar likadant i verkligheten (i porrfilmer är skådespelarna oftast bedövade för att det inte skall göra ont, och därför kan de köra på med samma intensitet som vid ett vaginalt samlag - vilket man inte skall göra vid analsex).
Mitt råd är därför att ha sex med en person du litar helt och hållet på, och som du har en öppen dialog med. Vid analsex - som vid alla andra former av sex så måste båda två vilja göra det. Glidmedel är ett absolut måste. Se även till att ni skyddar er mot könssjukdomar om ni inte är 100% säkra på att båda är friska.
Börja med att med ett finger smeka runt och i ändtarmsöppningen så att den slappnar av. Ta god tid på er för med analsex får det inte gå snabbt eller hårt - då är risken jättestor att man gör sig illa. Då muskeln slappnar av kan han försöka komma in med ett finger. Om det fortfarande känns som att ni vill gå vidare så kan ni gå vidare genom att du ligger på mage under honom och han står på knän och armar ovanför dig. Men då hans penis är i läge med din ändtarmsöppning så skall han stå helt fullständigt stilla och det är du som "backar" mot honom och på så sätt tar in honom i den takt du klarar av. Det är alltså DU som skall röra dig - inte han. Om det gör ont så måste ni pausa eller avbryta. Det får inte göra ont för då beror det oftast på att man försöker tvinga upp den inre ringmuskeln snabbare än den klarar av - vilket kan leda till skador.
Då han är typ halvt inne i dig och du känner att det tar stopp (eller om det gör ont) så pausar ni. Håll er då stilla i 15-20 sekunder för att din inre ringmuskel skall hinna öppna sig. Antagligen kommer du själv att känna då det är läge att fortsätta.
Som sagt - långsamt och försiktigt och ni har båda rätt att avbryta när som helst om det inte känns rätt. Analsex är ingenting man måste göra och du har hela livet på dig att utforska det. Så om det inte känns 100% rätt så tycker jag att ni skall börja med att smeka eller fingra området tillsvidare - ni hinner nog uppleva analsex också fast ni inte gör det nu. Bättre att vänta tills man är säker på att man är redo än att man skaffar sig en dålig erfarenhet.
Kram
Tessi