Trött på detta! :(
10.02.2020
E en tjej på 9an me ganska många problem. Min självbild är helt kass:( Känner mig ba ful, tjock, dum och lat..... I skolan blir jag mobbad och utfryst av vissa (typ 3/4 av klassen), såå jag orkar int bry mig om människor o familjen nå mera. Vill helst bara va fö mig själv och se på netflix i mitt rum & slippa allt. Ringer nån vän så säger jag typ att jag är sjuk eller måste vakta syskon för jag pallar ba inte att vara med dem. I min hobby känner jag mig oxxå jättedålig och gråter typ efter varje träning o skolkar från ganska många. Jag vill så jätte mycket va populär, snygg och social o sportig o va duktig i skolan men jag orkar inget. Alla läxor & allt får mig så trött och ledsen för jag känner mig dum & kan int koncentrera mig alls :( Jag vet att mitt liv borde kännas super med en bra familj och mina härliga vänner och min älskade hobby men allt känns ba fel ju! Hatar att va jag:( är alltid den som inte lyckas eller inte orkar eller blir mobbad eller bara är fel. _bananapancake_

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.02.2020
Hej!
Du är så mycket bättre än vad du själv tror och tycker. Det är väldigt viktigt nu att du börjar fundera på vad du tänker och vad du tycker om dig själv. Utgående från din fråga så upplever jag det som att du sällan ger dig själv komplimanger eller funderar över dina styrkor och fina sidor. Så till att börja med, skriv ner 5 egenskaper som du tycker om hos dig själv. Och joo, det finns minst 5 egenskaper (det finns fler)!
Jag förstår och det är en helt vanlig reaktion så som du gör när någon av dina kompisar ringer – att du berättar en vit lögn. Men detta hjälper dig inte i längden, ingenting blir bättre av att du undviker vänner (Det som är risken med när man undviker vänner eller bekanta så kan vara att dom tror att du inte vill vara vän med dem, och att det är något dom har gjort). Det är nu du behöver vänner! Finns det någon som du litar på som du kunde prata med? De vänner som du känner att inte behandlar dig väl förtjänar inte din tid eller uppmärksamhet, vill bara påpeka det så det inte sker någon missuppfattning.
Släpp alla måsten runt om kring dig för en stund och fundera över vad du behöver för att må bra. Be om hjälp, det finns kurator och skolhälsovårdare på din skola och de finns där för att hjälpa. Vi behöver hjälp och stöd från andra för att må bra. Så våga be om hjälp och ta emot hjälp!
Ta hand om dig!
Kram, Ida