Var går gränsen?
12.11.2019
Hej! Jag undrar var gränsen går till vad som klassificeras som sexuella trakasserier(vet int om jag stavade rätt) jag har en ”killkompis” asså vi är inte ihop elr så men vi är bara kompisar och vi brukar ”snäppa” ibland, förut varje dag men nu bara nån gång i veckan. Under tiden vi har snäppat så har han frågat av mig kan du skicka spegelbilder, bilder av dina lår och en gång har han också skickat kan du skicka bild på din röv. Skickade ju förstås inte men skickade ju spegelbilder i bland osv. Nu idag skickade han att hatar du mig då vi inte snäppar så ofta mera. Svarade att nej men har bara inte hadd ork eller tid att snäppa. Han svarde ok och efter en stund skickade han att han har tappat en viss del av sina känslorna då inte vi har haft kontakt och jag har aldrig haft på den vägen känslor för honom. Asså jag vill som inget dumt eller illa mot honom men han känns påträngande ibland osv. Asså är det typ sexuella trakasserier eller över reagerar jag bara? Och vad kan jag göra åt saken? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2019
Hej,
Var gränsen går för vad som räknas som sexuella trakasserier är inte alltid så lätt att säga. Å ena sidan kan man räkna det som sexuella trakasserier om du upplever att han har ett sexuellt intresse för dig som du själv tycker att är obehagligt eller obekvämt - men det kan också röra sig om att han helt enkelt är mer intresserad av dig än du är av honom, och att hans försök till att vara flörtig då blir lite misslyckade.
Om du t.ex. har bett honom sluta be dig om bilder, eller skicka bilder själv - så skulle det vara ett ganska självklart fall. Som det är nu så kanske han har haft uppfattningen att ni var lite mer än bara vänner? Visst kan man tänka på det som sexuella trakasserier att han bad dig skicka en bild på din röv - men man kan också tänka på det som enbart osmidigt av honom, och dålig kommunikation.
Du måste alltså själv välja vad du tänker om saken. Alltid betyder det inte heller att det måste bli dramatiskt. Om du upplever att han är påträngande så kan du kanske skriva åt honom att du helt enkelt inte är intresserad på det sättet - och förhoppningsvis skulle han då själv förstå att det är olämpligt att be dig om bilder på din röv.
Hoppas att ni kan hitta ett sätt att ha kontakt som känns okej för er båda. Tveka inte att säga ifrån om det känns obekvämt - det kan hända att det är det som behövs för att han skall förstå att han har gått över gränsen. Och det är inte ett svaghetstecken att DU säger ifrån - det har du rätt att göra.
Kram
Tessi