Våran innekatt vill vara ute
08.08.2019
Hej! Jag och min sambo skaffade två katter när vi flyttade till lägenhet. Vi bor på andra våningen så att dom skulle få vara ute gick inte. Därför är dom innekatter. När vi reser bort tar min killes föräldrar hand om katterna, dom bor på en bondgård så där får dom vara ute och inne vilket dom ÄLSKAR. Detta va ett misstag, att visa dom världen utanför. Dom har även fått följa med till min sommarstuga och få springa runt där. I början gick vi med dom i koppel. Nu har vi nätat in vår balkong så dom ska få kunna ligga utomhus och kolla runt iallafall.
Till problemet: den ena katten trivs verkligen INTE med att vara inne, han står och skriker för allt vad han har antingen på balkongen, i sovrumsfönstret eller vid ytterdörren. Detta är helt ohållbart för min del. Jag klarar det inte, får så ont i mitt djurhjärta av att höra att han drömmer om att få vara ute. Jag älskar honom så mycket, och vill mer än allt att han stannar. MEN inte om han vill något som vi inte kan ge honom. För de kan vi inte, inte just nu. Vi ska flytta om cirka 2 år, DÅ kommer dom kunna vara ute. Men det är så långt bort, jag kommer inte orka ha det såhär i två år till. Inte våra grannar heller. Jag får knappt någon sömn då han skriker halva natten, vi har försökt med vattenspruta så han ska fatta att han inte får skrika, det fungerar ej. Vi har provat köpa felaway spray som ska lugna ner katten, funkar ej. Jag vet inte vad vi ska prova längre. Han vill ju så gärna vara ute, så han klättrar på möbler, har sönder tapeter, klättrar upp på gardiner osv.
Den andra katten, han gillar att vara ute men det är helt okej att vara inne, han låter väldigt sällan, och beter sig hur lugnt som helst. Dessa två katter är bröder och älskar att vara med varandra, så säljer vi den ena kommer den andra att följa med. För vi kommer inte dela på dom.
Min kille dock, han tänker absolut INTE sälja dom. Finns inte på kartan. Han menar att har man köpt ett djur ska man ta hand om det oavsett vad som händer. Medans jag vill att djuret ska vara lyckligt även om de gör mig olycklig över att sälja de.
Vi har tre alternativ.
1. Vi säljer dom. (Vilket min kille vägrar)
2. Vi behåller dom, men då kommer jag flytta hem till mina föräldrar. För jag orkar inte med detta för min egna skull. Då sa han att då får jag flytta då.
3. Vi flyttar nu. Vilket egentligen är helt orealistiskt för då måste vi flytta till något billigare än det vi har, och då får vi inte mycket och jag kommer inte trivas, då jag vill flytta närmare stan och då blir det dyrare.
Vad ska vi göra, det gör så ont i mig att se han lida, men det gör så ont i mig av att veta att dom ska flytta.
(Tyvärr kan inte hans föräldrar ta dom i 1.5 år så att de bor där, det hade ju såklart varit det bästa men det går inte)
Vad ska vi göra, känns som att vadå vi än gör kommer någon att bli ledsen..
Med vänlig hälsning, en väldigt ledsen kattjej :( Ledsen

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.08.2019
Hej!
Det är klart att det är jobbigt att se sitt husdjur lida och vara olycklig. Du har skrivit tre alternativ som ni kan göra. Ibland måste man ta beslut eller göra saker som inte man tycker om. Det måste ni båda ha i åtanke, både du och din kille. Man måste kunna diskutera om sådana här beslut och viktigaste att kunna kompromissa.  Be honom lyssna på dig och berätta hur du mår utav allt detta.
Prata med din kille. Utifrån din fråga så uppfattar jag som att ni nog har pratat om det, men har du satt fram alternativen(som finns i din fråga) till honom? Finns det möjligen något annat ni kunde göra också? Kom på olika alternativ/lösningar tillsammans. Har ni även varit i kontakt med någon veterinär eller djurskötare som kunde ge er tips?
Ta hand om dig!
Kram, Ida