Amputerade kroppsdelar?
15.11.2019
Vad händer med amputerade kroppsdelar, vad gör sjukhuset med dem? Jag tänker dom kan väl inte bara kasta en arm eller ett ben i en roskis och bara tjolahopp nu går vi hem då. Och när ni var till min skola pratade ni om en app men ja kunde inte hitta någon app så minns jag fel eller? Tjolahopp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Läkare Heidi svarar
18.11.2019
Hej.
Eftersom jag faktiskt inte är säker på hur man på sjukhusen gör sig av med mänsklig vävnad så skickar vi den delen av frågan vidare till vår läkar-expert i hopp om att hon kan svara på det.
Det är sant att vi har en app. Om du har en android telefon skall du söka på decibel.fi - och scrolla neråt en bit så hittar du den. På Iphone hittar man tyvärr inte appen alls just nu, och det undersöks för tillfället vad det beror på. Så om du har en Iphone får du tillsvidare använda Decibel på vanligt sätt.
Kram
Tessi
Hej!
Kroppsdelarna läggs i avfallskärl för biologiskt avfall och bränns sedan upp. Ibland ska det analyseras och tas prover av organ eller kroppsdelar man skärt bort och då förvaras de kallt eller i till exempel formalin för att de inte ska brytas ner fram tills dess.
// Heidi