Angående stånd
09.12.2018
Hej har en fråga angående stånd, det är såhär att jag har på senaste tiden inte fått stånd av tjejer eller fantasier. Jag får bara stånd om jag fysiskt runkar upp den. Om jag tänker på en tjej eller sex så får jag inte stånd om jag inte tänker väldigt länge och fokuserar. Jag får heller inte stånd på dagarna, men jag får morgonstånd ibland. Jag mår bra förövrigt, sover, tränar och är inte deprimerad. Vad kan det vara? Misstänker att jag kollat porr och runkat mycket i puberteten som lett till att jag inte tänder på riktiga kvinnor. Därför har jag nu tagit en paus från porr i 2 månader och runkandet i 1 vecka och ska fortsätta ifall det förbättras. Snälla hjälp mig för det är sjukt frustrerande och inte veta vad det är. Detta har i sin tur lett till lite förvirring kring min sexualitet. Jag har försökt koppla av och inte tänka på att just få stånd direkt när man ser någon tjej, utan försöker inte vara stressad men får fasen inte upp den ändå. Tack på förhand Johan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.12.2018
Hej.
Det första som slår mig då jag läser din fråga är att du verkar ta en så stor stress över saken. Jag förstår att du gör det, jag förstår att det kan kännas oroväckande att din kropp, och främst ditt stånd inte fungerar på samma sätt som det gjort tidigare. Men ALL form av stress fungerar negativt då det handlar om sexuell lust.
Det faktum att du har morgonstånd, och att du får stånd då du runkar är ju trots allt tecken på att systemet fungerar. Så jag tycker helt enkelt att du skall försöka tänka mindre på saken. Sexuell lust varierar från en period till en annan, och den påverkas hela tiden av allt annat du håller på med. Så om du i övrigt är stressad så påverkar det helt klart din lust. Du behöver inte försöka tvinga fram lusten, du behöver ju inte få stånd så fort du ser en tjej - och du behöver inte ta stress över att du inte får det!
Att runka är ju inte heller ett självändamål. Runka då du känner lust till det - men om du inte har lust så måste du ju inte göra det. Försök att sluta stressa helt enkelt (jag vet att det är lättare sagt än gjort) men just nu gynnar inte stressen dig alls, och jag tror att du skapar ett problem av någonting som är helt normalt. Ibland ha man mer lust och ibland mindre - du är inte en maskin, så du skall inte förvänta dig att din kropp hela tiden fungerar på exakt samma sätt.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi