Ångest över sex
18.01.2020
Hejsan! Jag hade sex med en kille för ett tag sen. I stunden kändes det bra och jag kände mig redo, men nu har jag jätte mycket ångest och ångrar sexet. Började dessutom blöda under samlaget och blödde några dagar efteråt. Hur ska jag komma över denna ångest?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2020
Hej,
Jag är ledsen att det känns som det gör för dig just nu. Man kan ju inte ändra på det som redan har hänt, utan bara försöka se framåt. Det skulle vara så mycket lättare att försöka hjälpa dig om vi hade möjlighet att tala ansikte mot ansikte - men jag hoppas att du kan få lite hjälp på detta sätt också.
Blödningen berodde högst antagligen på att din slidkrans som sprack lite, vilket är helt normalt och inte oroväckande.
Du skriver att du just då kände dig redo, och det är ju en bra sak - men eftersom sex ÄR en stor sak så kan det hända att man ändå känner sig tveksam efteråt. Det kanske inte blev som man hade föreställt sig, eller också kan det vara specifika tankar eller minnen som gör att det känns jobbigt efteråt. Det du kan göra nu är att fundera över vad som ger dig ångest. Känns det som att det var valet av partner eller situationen som var fel?
Fördelen med att ha sex med en person man är tillsammans med, och inte en person som man "hook up" för en kväll är att med en partner så kan man gå långsamt framåt, och man har möjlighet att tala om det som känns konstigt efteråt. Då är det ju också oftast en person som man tycker om - och som tycker om en tillbaka vilket gör att man är lojal mot varandra och vill varandra väl. Sex med en "främmande" person tenderar att vara lite mer själviskt från bådas sida och den andra personens upplevelse är kanske inte lika viktig som den egna, det kan göra att man efteråt känner sig lite utnyttjad även om det inte skulle handla om att någon direkt har gjort någonting fel. Man kan också känna sig tveksam eftersom man inte vet hur och om den personen tala om det som hänt med sina vänner.
Om du känner att du vill tala om det som hänt så tycker jag att du skall göra det. Kanske du kan tala med en kurator eller hälsovårdare i skolan? Ofta kan det kännas bra att få säga saker högt eftersom man då upplever att man "får det ur sig" på ett annat sätt. Ikväll (20.1.2020 kl 19-22) kommer jag att vara på ärligt talat chatten, så om du vill så kan du komma o chatta med mig då - så har vi möjlighet att kommunicera lite lättare.
Det är på sätt och vis en bra sak att du lämnat o tänka på det som hände efteråt, för det gör också att du kommer att tänka efter ordentligt vem du har sex med nästa gång och i vilket sammanhang. Då menar jag naturligtvis inte att det är bra att du har ångest eller att du skulle ha gjort någonting fel nu då du hade sex - utan bara att man lär sig hela tiden hur man själv vill ha det - och nu vet du en sak till om dig själv. Du vet att nästa gång du har sex så skall det kännas rätt till 110% och att du inte nöjer dig med mindre än så. Det behöver vara en person som är värd det.
Jag hoppas att du kommer o chatta ikväll så får vi fundera vidare.
Många kramar
Tessi