Är det något fel med min mens?
08.12.2022
Hej Decibel! Jag har haft mens två gånger men det är ungefär 5 månader jag senast hade mens. Vad ska jag göra? Ska jag göra något? Jag har hört att om man tränar mycket så kan mensen försvinna och jag tränar väldigt mycket. Vad händer om man inte får sin mens? Apan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2022
Hej,
Precis som du säkert har hört så kan mensen vara väldigt oregelbunden i början, så det är inte ovanligt att det är som i ditt fall: att mensen först kommer en eller två gånger och sedan är "försvunnen" ett tag. Hels menstruationscykeln är ett ganska komlicerat system för kroppen att lära sig så det tar lite tid.
Men precis som du skriver så är det också vanligt att mensen påverkas av hård träning. Dels är det vanligt att mensen börjar något senare om man tränar mycket, och dels kan den vara mer oregelbunden eller lämna bort för ett tag om kroppen helt enkelt inte har den överloppsenergi som behövs för att sköta det systemet. Men det innebär inte att mensen lämnar bort för evigt. I allmänhet berukar man säga att mensen börjar ca ett år senare för de tjejer som tränar mycket. Med tanke på att du har haft mens så kommer den nog att komma igen. Det du kan fundera på är om du tränar hårdare nu än du gjorde t.ex. för ett halvår sedan och om du får tillräckligt med vila och näring med tanke på att du tränar så mycket? För tjejer som snabbt går ner i vikt eller inte får i sig tillräckligt med näring är det också vanligt att mensen påverkas.
Jag vet ju inte vad det är du tränar och på vilken nivå. Men jag tycker att du skall fundera igenom dina vanor bara för att säkerställa att din kropp får allt den behöver. Om du själv vet att du har sunda vanor och att du får tillräckligt med mat och vila så har du ingenting alls att oroa dig över, då kommer nog mensen att komma tillbaka bara kroppen förstår sin uppgift. Försök att ha tålamod :)
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi