Barnmorska
20.05.2019
Hej!
Jag undrar om man vill bli barnmorska efter gymnasiet?
Vad måste man då läsa för ämnen och finns det något speciellt man måste skriva i studenten?
Och måste man ha skyhöga betyg och studentvitsord för att slippa in?
// tjej med ångest med betygen tjejjjj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.05.2019
Hej.
Så vitt jag vet är det inga specifika ämnen du behöver läsa i gymnasiet om du sedan vill söka till barnmorska, men givetvis kan det vara en fördel om du läser (och är intresserad av) biologi och psykologi.
Antagningen sker dels på basen av betygen, men till en större del på basen av ett urvalsprov. Mer info om årets (2019) urvalsprov hittar du här. Så visst är det till en fördel om man har ett okej betyg, men det är nog viktigare med tanke på yrket att du har ett intresse och rätt inställning.
Kram
Tessi