Besviken
14.11.2021
Jag är besviken på mig själv. Inte ofta jag festar men igår va jag på min kusins 18 års fest. Såg fram emot att lära känna massa nya människor vilket jag även gjorde. Men jag känner att jag va inte tillräckligt på den nivån att folk skulle ge mig uppmärksamhet och att jag inte gav tillräckligt ifrån mig. När vi dansade stod jag för det mesta i sidan av ringen och dansade medans dom andra killarna va i centrumet och gjorde massa häftiga saker med tjejerna runtomkring. Jag är inte riktigt den typen som gillar att stå i centrum men jag kände att jag ändå kunde bjuda på mig själv ännu mer. Men det gjorde jag inte. Och är besviken för att jag inte gjorde det. Känns Som att folk uppfattade mig som blyg fast jag egentligen inte är det och nu tror jag att folk tycker jag är en mes och blyg. Dom kanske inte gör det, vem vet, men käns typ som det. Jag vill också skaffa lite attention, och våga ta mer plats. För jag vågar inte ta plats sen så ångrar jag att jag inte gjorde det… och därför får jag inte mycket uppmärksamhet vilket jag vill. Alla dom var mellan 17-20 och kändes som jag e typ efter alla och jag är 21… Emil

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
För det första vill jag säga att du är bra helt som du är också, människor är lite olika med hur de funkar socialt. Om du är orolig för hur andra uppfattar dig så kan jag också ”trösta” dig med det att alla heller inte gillar de som tar mest plats. Vissa dras till lugnare människor mer, andra dras till mera utåtriktade människor – alla behövs och det finns en plats för alla. Huvudsaken tror jag är att man försöker vara bekväm med den man är OAVSETT den man är, för det utstrålar en säkerhet som andra kan finna attraktiv.
Men med det sagt så är det absolut inget fel heller på att vilja utmana och utveckla dig själv! Så jag tycker också det är bra och modigt att du aktivt försöker bjuda mer på dig själv, om det är det du vill. Det är sånt man kan öva upp – jag känner själv en del människor som gjort det. MEN – det är rätt viktigt att du ser varje framsteg som ett framsteg, oavsett hur litet eller stort det är, istället för att bli besviken på dig själv och tänka att du borde gjort mera. För idén är ju i grund och botten den att du bygger på ditt självförtroende, så du behöver öva att se det positiva i saker, så blir du säkrare i dig själv och börjar också utstråla mera säkerhet. Exempelvis på festen: se det som ett framsteg att du gick dit och lyckades mingla och lära känna nya människor, det var ju jättebra gjort! Det är många som inte skulle våga det. Försök ta fasta på det istället för att bli besviken på att du på andra punkter skulle ha ”gjort för lite”. Jag tror inte alls folk tyckte att du var en mes. Det där kommer troligen bara från ditt eget huvud. Folk är dessutom ärligt talat oftast för himla upptagna av det som händer i deras eget huvud för att sätta speciellt stor betydelse på vad andra gör – än mindre vad andra INTE gör. HÄR kan du se en video som förklarar det fenomenet.
Kanske du kan försök att hitta på små ”utmaningar” för hur du kan våga börja ta mer plats och få bättre självförtroende..? Exempelvis på vecko-basis, typ ”den här veckan ska jag ge en främmande människa en komplimang”, eller ”den här veckan ska jag inleda en diskussion med en människa jag inte känner”. Men, vill igen påminna, se det mera som ett sorts utmanings-spel för dig själv än något som ditt värde sitter i. För ditt värde är alltid lika högt, oavsett.
Som sagt, du är helt bra precis som du är, men det att man vill ändra eller utveckla någon del av sig själv är också okej – sålänge som det känns bra, och som något som man själv VILL och inte något som någon annan tvingar en till.
Här på Decibel har vi också skrivit infosidor om självförtroende och vad man kan göra föra för att boosta det, det kan du prova läsa också, hittas HÄR :)
Lycka till!
Kram, Kix