Bil
15.10.2018
Har hört att man ska få köra bil när man fyller 15 eller 16 i finland 2019. Är det sant? Hur fort får man köra? .

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.10.2018
Hej!
Nu kommer svar :) Nej, man kommer troligen INTE att få köra personbil som 15- eller 16-åring i Finland inom en så där när framtid. Det finns en proposition som föreslår det som regeringen har överlämnat till riksdagen ifjol vid den här tiden, men jag hittar inget beslut om det, så några beslut i frågan har nog inte tagits. Skulle det ha blivit bestämt av riksdagen att man skulle göra sådana lagändringar att 16-åringar skulle få börja övningsköra, så skulle alla definitivt redan veta om det, för media skulle ha tutat ut nyheten - och det skulle ha diskuterats en massa ute i samhället huruvida det är tryggt, smart osv. Då skulle du inte ha kunnat missa det. Så tyvärr, du får nog räkna med att ta körkort först som 18-åring - såvida du inte väljer att utbilda dig till yrkeschaufför, då kan du få det redan vid 17. Så där kort förklarat, mer kan du läsa på Trafis sidor om olika körkortsregler.