Blåsa på tonsill?
09.01.2021
Hej! Jag har en slags ”blåsa” på min ena tonsill som tar lite sjukt. Jag vet inte varifrån den har kommit och jag tror och hopps inte att det är herpes. Det borde väl inte vara det heller eftersom det bara är en liten en på ena tonsillen. Men jag skulle gärna vilka veta vad det är och om det här farligt. Den är liten och har lite vitaktig på kanterna. Jag vet inte ens om det är en blåsa men jag vet inte vad det annars skulle vara.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2021
Hej,
Det är svårt att säga bara på basen av din text vad det kan vara. Vissa förkylningar kan orsaka blåsor i svalget, likaså t.ex. angina. Du har rätt i att även herpes kan orsaka blåsor i svalget, men om dina symtom är "endast" de du beskriver så finns det ingen anledning att tro att det skulle vara just herpes i ditt fall.
Nu just är det kanske viktigt att du är uppmärksam på smärtan du känner i halsen, eftersom det är ett av de vanligaste symtomen på covid-19, så jag föreslår att du kontaktar din hälsocentral och diskuterar med dem om huruvida du borde gå och testa dig. I all synnerhet om du också har feber eller värk i musklerna.
Om symtomen blir värre, om du får feber eller svårt att tala skall du också uppsöka läkare, men det finns många olika virus som orsakar blåsor och i de allra flesta fall försvinner blåsorna av sig själv. Undvik dock att kyssas under tiden du har dem.
Ring hvc och kolla om du borde testas.
Kram,
Tessi