Blodbölder!!
03.10.2022
Hej, jag har 3 enorma blodbölder på insidan av höger skinka, alltså så långt ner så att de är nära slidan. De gör jätteont, ibland spricker de, och senast så kom det en halv dl blod ur ena. De är cirka 3cm i diameter. De är inte nära anus, utan på insidan av skinkan ner mot slidan. Jag kan inte sitta det gör så ont, sitter jag på wc för länge så spricker de. Får panik snart. Jag har haft stora finnar där för 5-6 år sedan, men i de fanns det både var och blod, i de som jag har nu är det bara blod. Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2022
Hej,
Jag har svårt att veta vad dessa beror på bara på basen av det du skriver, men jag tycker absolut att du skall boka tid till en sjukskötare på hvc för att visa upp dem. Sjukskötaren kan då ta ställning till om en läkare borde titta på dem och om det eventuellt är någonting du borde få en antibiotikakur för att de skall gå över. Det är möjligt att bölderna beror på någonting alldeles harmlöst och ofarligt, men det är nog viktigt att du besöker sjukvården och att du inte låter sitautionen bli värre.
Ring och boka en tid så fort du har möjlighet.
Kram,
Tessi