Blödning efter akut p-piller
12.09.2019
Hej Decibel! Jag skrev en fråga igår med titeln ”gravid?” Där jag förklarade om hur jag tatt ett akut p-piller efter min pojkvän och jag torrjuckat och han hade kommit på mig. Tog ju somsagt pillret i lördags,nu på torsdag så fick jag helt plötsligt en brun/röd slämmig sörja ur fittan (nästan som mens fast annan konsistens) och jag undrar bara är det en mellanblödning? Hade innan haft mens från den 2a september till den 8e september. Och nu är det den 12e och jag fick denhär blödningen. Är det farligt? Är jag gravid? Hur länge kommer blödningen vara? Ska jag ta graviditetstest? Jag har så många frågor om dethär för jag är verkligen så rädd att jag förstörde hela mitt system i kroppen för att jag tog detdär pillret.... !!!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.09.2019
Hej,
Som jag redan tidigare svarade så finns det ingen anledning för dig att oroa dig för en graviditet i nuläget. Man kan inte bli gravid på det sättet som du beskriver. Det är också jättevanligt att man kan få mellanblödningar eller att mensen blir hoppig eller oregelbunden då man tagit ett akut p-piller.
Jag gissar att blödningen kommer att pågå ungefär lika länge som en vanlig mens. Det du bör minnas är att mensen även efter detta kan vara oregelbunden ett tag, så oroa dig inte fast mensen kommer tidigare eller senare än beräknat även nästa gång.
Ta det alldeles lugnt och sluta oroa dig.
Kram
Tessi