Är jag säker under sex med. P piller?
20.09.2018
Jag går på p piller YAZ hur stor är chansen att man blir gravid om man använder kondom och p piller och hur stor är chansen att man blir gravid om man inte använder kondom och går bara på p piller skulle vilja veta hur stor är chansen att bli gravid fast jag går på p piller för det är så himla mycket mer skönt utan kondom :) bonus fråga blir man gravid om han bara kommer lite i mig ? Och känner jag av om jag blir gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2018
Hej,
Då man beräknar hur stor sannolikheten är att man blir gravid medan man använder ett visst preventivmedel så brukar man använda ett system som kallas för pearl index. Pearl indexet uträknas enligt hur många kvinnor som har blivit gravida under ett år medan de använt ett visst preventivmedel. Pearl indexet för p-piller är 0,5-1,5, det innebär att 0,5-1,5 kvinnor av 100 blir gravida under en period på ett år medan de använder p-piller (det är alltså inte 0,5-1,5 graviditeter per 100 samlag, utan inräknat alla graviditeter som sammanlagt har inträffat på ett år genom alla de samlag de haft)
Pearl indexet för kondomer är 3-14.
Så p-piller är nog säkra att använda. Det är ju väldigt svårt att få veta exakt hur stor procents risk det är att bli gravid eftersom det egentligen inte finns någon tillförlitlig statistik på hur många samlag som förekommer. Därför är pearl indexet den mätmetoden som används.
Jag tycker att du skall lita på att dina piller gör sitt jobb. Men du vet givetvis bäst själv hur rädd du är. Om det känns som att du enbart går omkring och oroar dig så kanske det trots allt ät bättre att använda kondom också, även om det inte är nödvändigt. P-piller tillverkas och säljs just för att användas som prevention, och det gör de bara man använder dem rätt.
Använder du p-piller så kan killen komma i dig utan att du behöver oroa dig över det. Det är ingen större skillnad på om han kommer "lite" eller "mycket" eftersom det sist och slutligen är bara en spermie som behövs för befruktningen och bara en liten mängd innehåller flera miljoner.
Hu snabbt man får symtom och vilka symtom man får då man blir gravid är väldigt individuellt. Vissa märker av det snabbt, andra knappt överhuvudtaget. Men fortsätt med pillren så kan du sluta oroa dig.
Kram
Tessi