Bostad i Sverige
29.08.2017
Hej Sverige
Vill söka bostad i Sverige vet att de har ett annat system där. Hur ställer man sig i en bostads kö och behöver man stå i flera olika köer? om man inte ännu vet vilken stad i Sverige man ska till om 2 år. Kommer själv från Finland men vill studra i Sverige efter gymnasiet.
Vet ni om man får bostads stöd och studiestöd om man studerar i Sverige?
H köön Köön

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.09.2017
Hej!
När det gäller att hitta bostad, så kan du sätta dig i bostadskö. Om vi tar Umeå som exempel så finns det på Umeå kommuns hemsida en lista på flertal bostadsförmedlings hemsidor där du kan registrera dig (vissa av hemsidorna kan ta en avgift). När du väl har registrerat dig så kan du göra intresseanmälan på lägenheter som du är intresserad av. Så, när du vet i vilken stad du vill studera så lönar det sig nog att registrera sig vid en eller flera sidor för att med säkerhet få en lägenhet. Väntetiden på att få lägenhet kan varierar mycket, därför kan det vara bra att sätta dig i flera bostadsköer.
Jo, du får studiestöd och bostadstillägg om du gör dina studier i Sverige. Här kan du läsa mera om studiestöd och bostadstillägg. :)
Hälsningar Ida