Ex problem
23.11.2020
Hej!
Skulle vilja bli vän med mitt ex och undrar på vilket sätt det är bäst att ta kontakt? Hur ska jag börja konversationen? Tänk så svarar hon inte.. Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.11.2020
Hejsan!
Tack för din fråga! Det är lite svårt att säga hur du ska göra eftersom jag inte känner henne eller vet om omständigheterna till varför det tog slut och för hur länge sen. Men det låter ju som att ni separerat på helt ok termer eftersom du känner att du vill ha henne kvar i ditt liv som vän, och det är ju en fin sak! Ex känner ju en oftast väldigt bra och det är förståeligt om man vill ha dem kvar som vänner därför.
Det finns ju nog alltid en risk att hon inte svarar, men då vet du ju det liksom, och behöver inte gå och grubbla mera på om du ska ta kontakt eller inte. Ibland är det grubblandet som är värst. Om man inte vågar så vinner man heller inget, men man behöver förstås ta sina egna känslor i beaktande också – om du inte skulle klara av känslan av att hon inte svarade så tyder det överlag på att tiden kanske inte är riktigt mogen för att ta upp kontakten igen, det är ännu för känsligt. Försök också fundera på hur du skulle reagera om du hade henne som vän och hon hade en ny partner i sitt liv, skulle du vara okej med det, eller skulle det bli jobbigt?
Ifall du vill starta en konversation så finns det två sätt jag tycker att kan funka, beroende på vem ni är som människor. Det första är att ta det riktigt långsamt och typ skicka och fråga av henne hur hon mår nuförtiden eller vad hon sysslar med nuförtiden :) Eller om du sett nån film eller sånt som du kan tänka dig att hon skulle gilla så kan du ju skicka nåt sånt åt henne, som en rekommendation. Nåt casual. Vänta sen en stund innan du skickar nåt nytt åt henne nästa gång, så hon inte tolkar det som att du är jätte PÅ för att du typ vill bli tillsammans igen eller nåt sånt. Lite i taget bara tills det börjar kännas naturligt och ni hittar ett sätt att vara vänner på.
Det andra sättet är att från början skriva åt henne och säga vad du vill, helt ärligt bara. Men det kan kännas läskigare. Det har dock sina fördelar eftersom hon då också vet precis vad dina avsikter är med att skicka åt henne, så det blir mindre missförstånd. Så om du vågar så skulle kanske det här vara det bästa alternativet.
Lycka till!!
Kram, Kix