flytta
26.05.2019
Hej
Efter sommaren ska jag flytta och skaffa en lägenhet men jag är rädd hur pengarna ska räcka till finns det något slags bidrag som man skulle kunna ansöka om.

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.05.2019
Hej!
Jo, du kan ansöka om studiestöd och allmänt bostadsbidrag. Det du kan göra till en början är att ringa(eller besöka) och rådfråga Fpa/Kela om hur det fungerar. Du kan sen ansöka om dessa stöd via deras hemsida. Jag har länkat här nedan till deras hemsida om studiestöd och allmänt bostadsbidrag, så du kan läsa mer om det.
Studiestöd
Allmänt bostadsbidrag
Har dina föräldrar möjlighet att hjälpa på nått sätt ekonomiskt? Tänker ifall det krisar sig att du vet att du kan fråga av dem om hjälp. Det tar en stund att lära sig vilka utgifter som finns när man bor ensam, så det kan vara att man känner sig stressad över ekonomin i början. Ta det lugnt bara! Det är ju första gången du bor ensam, så det är nu du lär dig.
Lycka till!
Kram, Ida