Flytta hemifrån
07.11.2019
Hej, jag är 16 år och funderar på att flytta hemifrån. Jag har det väldigt jobbigt hemma och skulle bara vilja slippa det. Jag studerar även på en annan ort och pendlar, så det skulle även kunna vara en praktisk fråga att flytta. Jag har bara inte ekonomisk möjlighet.
Min fråga är alltså om det finns något sätt att få ekonomiskt stöd eller någon sorts hjälp någonstans ifrån, för att kunna flytta hemifrån?
Det känns som att det verkligen är kris nu och jag vet inte vad jag ska göra! Hjälp

Ungdomsinformatör Ida svarar
08.11.2019
Hej!
Ledsen över att det är som det är i ditt hem och att du mår dåligt av det. Ifall det i slutändan blir så att du inte kan flytta just nu, så kom ihåg att det kommer att ske i framtiden. Försök att hitta saker du kan göra som du tycker om, som t.ex. umgås med vänner/släkt/bekanta som du tycker om och trivs med. Ta hand om dig själv!
Det är knepigt gällande stöd och den ekonomiska biten ifall man vill flytta hemifrån i din ålder. Men jag sätter in länkar till Fpa´s hemsida gällande studiestöd och allmänt bostadsbidrag.
Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med uppsökande ungdomsverksamheten i din kommun, dom kan hjälpa dig och ge råd hur du ska gå till väga. Skulle också vilja be dig att gå och prata med kurator eller skolhälsovårdare. Berätta hur du mår och hur läget är hemma. Fastän det känns som att du inte har en positiv tidigare erfarenheter av vissa personer, så behöver det inte betyda att alla är precis så. Ge inte upp, du kan få hjälp!
Kram, Ida