Flytta till en annan stad?
28.11.2016
Hej!
Vad ska man tänka på om man vill flytta till en helt ny stad för att börja jobba där (i detta fallet Vasa)? Jag har examen redan inom livsmedelsbranschen, men har tankarna att studera närvårdare (vuxenutbildning) nån dag men är dock inte helt 100% säker på det.
Borde jag hitta jobb i Vasa innan jag börjar söka lägenhet?
Har pratat lite med mamma om det, men hon säger att jag borde ha bättre jobb än inom livsmedelsbranschen för att kunna leva där. En etta ligger runt 400€ och en tvåa runt 600€ om lägenheten inte är i centrala Vasa. Borde jag inte klara av att bo där om jag har heltidsarbete t.ex. i ett kök? Man kan även få bostadsbidrag från Kela?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2016
Hej,
Förlåt massor för att du har fått vänta så länge på ett svar från oss.
Jag tror säkert att det skulle löna sig att söka ett jobb först, innan du börjar söka lägenhet. Nån lägenhet får man ju oftast tag på med kortare varsel, om så en tillfällig sådan tills man hittar en som är mer bestående. Men jobb kan ju ta lite längre tid att hitta, så det är säkert en idé att börja med det.
Beroende på var man jobbar kan naturligtvis lönen variera, och det spelar förstås in hur dyra levnadsvanor man har. Men du är trots allt "vuxen", och många människor som jobbar inom livsmedelsbranschen bor själv och hyr lägenhet, så jag tror inte att det skulle vara omöjligt. Om du jobbar så tror jag inte att du är berättigad bostadsbidrag, men det beror på vilka inkomster man har. Så då du vet vilket jobb du har och din lön så kan du kolla upp saken med FPA. Alternativt kan du boka tid för diskussion med FPA redan nu och tala om vilka alternativ som finns.
Jag tycker absolut att du skall titta dig omkring efter jobb. Man kan ju söka flera olika jobb - man behöver ju inte ta emot dem även om man skulle få det. Sen då du har något jobb på lut så kollar du upp lägenheter. Många andra klarar av att bo ensamma med samma inkomster, så det är knappast någon omöjlighet.
Lycka till!
Tessi