Gymnasiet
15.01.2017
Hej! Nu är det ju så att det snart är dags att söka in till en annan skola. Jag har en skola jag vill söka till men det skulle innebära att jag måste flytta hemifrån och enligt pappa är jag för ung och han tror att jag inte kommer klara av den skolan. Han säger att mina föräldrar inte kan stöda mig ekonomiskt om jag flyttar hemifrån men det har jag inte ens krävt av dom. Jag kan skaffa mig ett jobb och sen får jag ju också studiestöd några månader efter att jag börjat i skolan. Skolan har en infokväll imorgon och min pappa tycker inte att jag ska gå dit och han vill inte att jag far dit med mamma heller (han vill inte sköta om mina syskon sålänge) och jag tycker faktiskt att det är helt sjukt. 1. Det är en jävla infokväll, jag vet inte om jag ska söka till skolan och jag vill veta mer om den 2. Det behöver inte ens vara att jag slipper in! Det finns inträdesprov.
Han vill att jag ska lyckas i livet men då får jag ändå inte pröva på olika saker? Jag är så trött på min pappa och hans åsikter. Skulle kunna skriva en hel uppsats med vad min pappa har sagt och gjort. Han är inte alls uppmuntrande och han hittar fel i allt vi gör, hans dubbelmoral är helt sjuk. Vad ska jag göra? Han kommer inte låta mig att flytta dit om jag slipper in heller och jag vill verkligen inte bo hemma i 3 år till.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.01.2017
Hej,
Det låter som en jobbig situation. Det kan nog vara jättetungt att bo med sina föräldrar om man själv upplever att man skulle vara redo att börja leva sitt eget liv och ta ansvar för sig själv. Å andra sidan så är du ännu väldigt ung, och allt det ansvar det skulle innebära att både gå i skolan och jobba vid sidan om är onekligen ett stort ansvar för en person i din ålder.
Infokvällen för skolan var igår kväll, så jag vet ju inte om du kom dig dit eller inte. Jag kan tycka att det skulle ha varit bra för dig att gå och lyssna, för som du skriver så var det ju trots allt bara en infokväll. Och oftast då det är en skola som innebär att man flyttar hemifrån i din ålder så finns det t.ex. internat där man kan bo i veckorna, och då skulle du ju inte vara alldeles ensam. Om man vill hitta lösningar så hittar man nog oftast dem, men det låter mer som att din pappa inte är redo att släppa iväg dig ännu, oavsett vilken skola det skulle handla om. Han kanske har svårt att acceptera att hans barn håller på att växa upp - och det är ju ingenting konstigt med det.
Vad tycker din mamma om saken då? Med tanke på din ålder så är det ju ganska otänkbart att du skulle flytta hemifrån om det är direkt emot dina föräldrars vilja, det är trots allt de som har ansvar för dig ännu. Men det låter som att ni nog kunde må bra av att få diskutera saken lite till. Försök att sätta er ner i lugn och ro så att alla får berätta sin syn på saken och tillsammans komma fram till den bästa lösningen. Om du skall bo kvar hemma så måste det kanske ändå ändras på vissa saker så att du själv upplever att du har utrymme att växa trots att du måste dela hushåll med resten av familjen, och det måste också dina föräldrar acceptera. Visa dem att du kan diskutera saken på ett vuxet sätt och motivera dina synpunkter. Kanske din pappa (motvilligt) skulle märka att det ändå skulle vara bra för er alla om du fick lite mer frihet och att du är mogen att ta ansvaret som det innebär.
Jag hoppas att det löser sig <3
Kram
Tessi