Hetsätande
03.07.2020
Hej! Jag är i tillfriskningsprocessen från en ätstörning (anorexi) och har märkt nåt som jag gärna vill ha hjälp med. Kan ibland känna mig såå sugen på mat eller nåt sött även efter att jag precis ätit mig ordentligt mätt. Har hetsätit typ tre gånger när jag varit ensam hemma, vågar inte när nån ser.
Är normalviktig även om på lägre sidan, men vill inte ändå gå upp extra kilon även om det kanske inte direkt skulle vara farligt för mig, fysiskt sett. Jag har läst att kroppen kan fungera så efter svält för den vill lägga på sig extra inför "nästa svält", det vill dock inte jag för jag är nöjd med min kropp som den är.
Försöker äta regelbundet, mångsidigt och tillräckligt nu igen efter att lite släppt på rutinerna nu på sommaren och hoppas att det ska lätta på matsuget.
Finns det nåt annat jag kan göra för att sluta känna sug efter extra mat? Eller kommer jag jämt behöva gå omkring och vara snål och tänka på mat tills jag ger efter och börjar frossa? Vill verkligen sluta med detta och bli helt frisk för jag känner mig så ohälsosam :/
Finns det ännu nåt jag kan tänka på nu när jag håller på att bli frisk från ätstörningen? Är trött på anorexi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2020
Hej,
Precis som du själv upplever just nu så är inte vägen tillbaka från en ätstörning spikrak. Under den processen finns det många utmaningar man kan ställas inför, och därför är det förstås bra om man fortsätter ha kontakt med någon som kan ge en stöd och finnas till hands då man behöver tala av sig. Speciellt i den situation du är just nu, där du på sätt och vis ändå blir påmind om ätstörningarna även om du själv mår bättre.
Jag vet ju inte om du för tillfället har någon samtalskontakt någonstans, men om du inte har det så tycker jag att du skall försöka ta kontakt. På din hemort finns det hjälp att få i detta, och det skulle hjälpa både dig själv och din omgivning om du fick känna att du är i balans. Problemet nu under sommaren är främst att många ställen har stängt p.g.a. semestrar - så det kan behövas lite tålamod.
Men tills du får tag i någon person att tala med irl (jag rekommenderar att du kontaktar hvc och berättar om ditt behov) så kan du kolla de olika egenvårdsprogram som finns på psykporten. Många saker är säkert bekanta sedan tidigare, men det kan ändå vara bra att påminna sig själv. En annan sak som du skall komma ihåg är att det inte betyder att du misslyckats även om du känner motgångar i ditt tillfrisknande, men du är en levande individ som tänker och känner och hela tiden påverkas av allting du ser och upplever. Var snäll med dig själv och din kropp - för även om det inte alltid känns så så är ni en och samma helhet och ni klarar er inte utan varandra.
Försök att hitta någon att tala med. Ofta hjälper det att få säga saker högt.
Kram
Tessi