Hur ska jag berätta
30.09.2022
Hej decibell, jag är en tjej som är 14 år jag har fått en pojkvän och jag älskar honnom över allt men ja färdigt om de jag vet inte hur jag ska berätta till mina föreldrar att jag har en pojkvönför dett känns som att inte de kmr gilla honnom för att han är kortare än mig Kronan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.10.2022
Hej,
Det kan finnas flera orsaker till varför föräldrar kan vara lite obekväma med att deras tonåring får en partner. Dels är det ett konkret tecken på att hen håller på att växa upp, men de kan också känna sig oroliga över att deras barn skall bli sårat eller sätta all sin tid på någon som de kanske inte tycker att är rätt för hen.
Men det faktum att han är kortare än dig har knappast någon betydelse. Ingen människa kan göra någonting för att påverka sin längdutveckling i någon större mån, och om han är jämngammal med dig så är det helt rimligt att tro att han inte heller har vuxit färdigt ännu. Så om dina föräldrar verkligen skulle ha synpunkter på din pojkvän bara för att han är kortare så är det helt befogat att du berättar för dem att det viktigaste då man väljer partner inte är hens längd :)
Kanske du inte behöver göra något stort "avslöjande" om att du har en pojkvän utan du kan lite sakta börja introducera honom. Om du skall ut och de frågar vem du skall träffa så kan du helt enkelt svara hans namn. Och då är det ju upp till dem att fråga dig vidare om de vill. Då kan du också ta reda på vad de skulle ha för inställning till att du har en pojkvän i största allmänhet. Sedan då de vet om att han finns och att han är din pojkvän så kan du kanske bjuda hem honom så får de träffa honom.
Ta det lugnt, du behöver inte smyga för dina föräldrar men allt behöver inte heller ske idag. Det du kan fundera på är vilka saker (utöver hans längd) som de eventuellt skulle vara negativa eller kritiska til, och då kanske du kan förbereda dig lite på vad du kan svara.
Lycka till!
Kram,
Tessi