Läkemedelsersättning
30.07.2021
Hej! Jag förstår inte det här med läkemedelsersättning. Löns det att ta ut flera preparat i gången när man är till apoteket, får man mer ersättning då? Eller räknas allt receptbelagt man tar ut under ett kalenderår samman oavsett på hur många tillfällen man tagit ut dem? Jag har kroniska eksem som kräver receptbelagda mediciner så om det löns ekonomiskt skulle jag gärna veta om det så kan jag ta ut flera i gången (ja jag vet det finns utgångsdatum). Eksem
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.08.2021
Hej Eksem,
Det spelar ingen roll hur du gör, tar du dem samtidigt eller inte. Som du säger - utgångsdatum finns så det är nog bättre att låta dem ligga på apoteket så länge du inte behöver dem. Man har ett ”kostnadstak” per år, brukar ligga runt 600€, och när du gått över den summan i uttagna receptbelagda läkemedel så får du dina receptbelagda läkemedel för bara några euro, då betalar du endast självrisken. Det allra viktigaste är ändå att du hinner använda upp allting, för har du mediciner hemma skriver läkaren inte heller ut något nytt.
Kram!
Malin