Mår dåligt
06.02.2020
Jag har nu mått dåligt över skolan i 3 år och nu börjar det bli så jobbigt att jag inte klarar av att gå till skolan, vad ska jag göra? Kan det hända att jag har depression för att har mått dåligt i flera år nu

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.02.2020
Hej!
Tack för din fråga och jättebra att du skrev in en fråga! Det du kan göra och som du borde göra är att berätta för någon hur du mår! På din skola finns både kurator och skolhälsovårdare som du kan gå till. Tveka inte att ta kontakt med dem, de finns till för att hjälpa!
Något du kan göra för att hitta de små guldkornen i din vardag(de småsaker som faktiskt är bra under din vardag), är att innan du går och lägger dig – skriv ner tre saker som gjort dig glad under dagen. Detta kan t.ex. vara en bra låt som lyssnat på, att någon hälsade glatt till dig eller varför inte det att du orkade ta dig till skolan. Lägg märke till när du klarat av saker, som t.ex. en lektion. Peppa dig själv! Det kan vara svårt till en början, men när du väl får in det i din rutin så kommer det att bli lättare.
Det vore även bra att du pratar med dina föräldrar om hur du mår, våga be om hjälp och ta emot hjälp. Ta hand om dig!
Kram, Ida