Menskopp
24.05.2020
Hej, jag har haft min menskopp sedan jag fick min mens och jag får inte in den, jag får typ in halva o sen tar de stopp eller så gör det ont( tror att jag är för trång) för den vecklar inte ut sig heller. Vill så gärna använda den men vet inte hur jag ska göra ?¿

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.05.2020
Hej.
Jag tror inte att det beror på att du skulle vara för trång. Då man talar om att vara "för trång" så avser man främst att själva slidmynningen är för liten, men på insidan finns det nog utrymme (som givetvis kan variera från person till person - men det är osannolikt att du skulle vara så snäv inuti).
Har du testat med en tampong? Jag håller med om att menskoppen är ett bättre val än tampong, men jag tänker att det kan vara lättare att känna om man får den på plats, så därför kunde du börja med att testa det om du inte redan har gjort det.
Det kan hända att du redan tittat efter med en spegel också, men om du inte har gjort det så rekommenderar jag att du börjar med det. Ta en spegel och sätt dig på huk över den. Känn sedan efter med fingrarna vid slidöppningen och inuti - så att du vet hur den är formad och i vilken riktning du kan föra in koppen.
Sedan viker du ihop koppen, du kan lägga lite olja eller glidmedel vid slidmynningen så är koppen lättare att föra in (men å andra sidan kan koppen vara svårare att hålla i om den är hal). Och sedan för du in koppen. Du skriver att det tar stopp då du fått in halva, och det får mig att misstänka att du för in den lite i fel riktning. Ibland kan ändå den lilla "tappen" på koppen (den del som man kan ta tag i) vara för lång för att det skall kännas bekvämt, och då kan man klippa av den så att den blir lite kortare. Jag tror helt enkelt att det är övning och tålamod du behöver, det är inte alltid helt lätt och det är vanligt att man spänner sig - speciellt då man blir irriterad över att det inte lyckas.
Om det inte funkar så avbryter du, och testar på nytt en annan dag. Det finns ju både bindor och tamponger som man kan använda medan man lär sig med menskoppen.
Kram
Tessi