Orolig för min pojkvän
20.12.2020
Hej!
Min pojkvän mår dåligt och det oroar mig. Han har fått hjälp tidigare men slutade nu gå där och säger att han klarar sig. Jag tror på honom när han säger att han mår bättre men märker också att han ändå ofta är nere och har det svårt. Ofta när vi är tillsammans är han ledsen eller irriterad och jag måste trösta honom.
Jag älskar honom och det gör mig jätte ledsen att han mår så dåligt, speciellt som jag själv också har haft liknande problem tidigare så förstår helt jätte bra hur det kan vara svårt. Men det känns ändå jobbigt för mig att hela tiden måsta vara "den starka" i vårt förhållande. Jag blir rädd att han ska skada sig då han går på wc eller att han inte ska äta om jag inte är med honom. Det känns som om han inte bryr sig om sig själv eller kan ta hand om sig själv. Jag sku önska att han sku tala om sina problem med t.ex. sina föräldrar så att det sku finnas någon annan som också kan se till att han klarar sig.
Han har också sagt till mig att han är arg på sig själv över att han så ofta mår dåligt när vi är tillsammans och att han inte vill att jag blir hans terapeut typ. Det är ju bra men vet inte helt vad jag ska svara. Jag vill ju vara där för honom då han är nere, men sku ljuga om jag sku säga att det inte är alls jobbigt. Jag vet också att jag inte kan vara hans terapeut, men nu har han ju slutat gå till sin psykolog så han har ingen annan att tala med. Var går gränsen mellan att vara där för någon och stödja den och att ta på sig för mycket av personens problem? Jag mår inte heller alltid helt jättebra och ibland känns det jätte tungt att bara vara stark för honom.

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.12.2020
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Jag kan förstå att situationen du befinner dig i känns svår. Å ena sidan älskar du ju din partner och vill förstås det bästa för honom, men å andra sidan så är det ju inte heller okej om förhållandet börjar dra mera energi av dig än vad det ger. Det ska också finnas tid till för DIG, speciellt om du ibland själv mår sämre.  Det kan vara svårt att hitta balansen i såna här situationer - när behöver du finnas till för att hjälpa honom och när måste du dra dig tillbaka lite för att inte börja må dåligt själv. Det här är nåt du helt enkelt måst känna efter i dig själv.
Det är helt sant det han säger, att du ska inte behöva bli någon terapeut för honom, du är ju hans flickvän. Där tror jag du själv också är inne på rätt spår när du säger att det borde finnas någon annan han pratade med än bara dig, annars börjar det lätt kännas för dig som att det är på ”ditt ansvar” ändå (det är det inte), och det börjar kännas för tungt. Han slutade gå till en psykolog och säger att han nu klarar sig, men det räcker inte att han bara klarar sig okej när han ändå inte mår bra. Jag tycker att du kan berätta för honom att du skulle känna dig tryggare om han fortsatte att gå till någon professionell, eller åtminstone pratade om hur han kände med någon annan också. Att det för dig skulle kännas hoppfullare för framtiden att du visste att han gick någonstans (till en psykolog) och jobbade på att må bättre. Du kan till och med säga att du inte vet om du kommer orka ifall han inte tar tag i sitt mående med någon professionell, det kan kännas ”hårt” men ifall det är ärligt och det är så du känner så kan det också vara ett sorts uppvaknande, och det är bättre att vara ärlig än att paketera in känslorna för mycket.
Det är viktigt att du också förstår att du FÅR och SKA ta ut tid för ditt eget mående. Om det börjar kännas som att det är för mycket ibland så har du rätten att ta ut lite egentid, även om det är mitt i er umgängestid. Här tror jag det är bra att man i så fall säger som det är, berättar exempelvis att ”just nu kan inte jag ta den här situationen/diskussionen för jag känner mig lite känslig idag och behöver egentid så att inte jag också börjar må dåligt”. Det kan vara bra att poängtera att du inte på nåt vis klandrar honom för hans känslor eller anklagar honom över att få dig att må dåligt, men att du helt enkelt inte kan vara ”personen som lyssnar” just då, om det känns så. Det är inte ditt ansvar att han ska börja må bättre, det är var och ens ansvar att själv se över sitt eget mående. Du är till mer hjälp om du tar hand om dig själv i första hand så du mår bra. Annars finns det en risk att det med tiden byggs en bitterhet i dig mot honom för att du behövt ”ta hand om” honom och inte kunnat förverkliga dig själv, och såna känslor vill du antagligen inte behöva ha. Det är också viktigt att han får egentid att reflektera över sina känslor, och att du på så sätt inte försöker ”överbeskydda” honom från sig själv.
Nu vet jag ju inte hur pass dåligt han mår och vad ni annars är intresserade av, men oavsett om ni bor tillsammans eller isär så tror jag det kan vara en bra idé att planera in er umgängestid lite så att ni ser till att också göra roliga saker tillsammans som ni båda gillar. Så att ni inte faller ner i en spiral där ni mest pratar om vilka saker som är negativa just nu.
Sen är det också viktigt att du själv har någonstans att vända dig när du mår dåligt, ifall han inte är på en sån plats i sitt mående att han kan hjälpa dig just då. Så kom ihåg att också vårda dina vänskaper, och göra roliga saker också med dina vänner :)
Det finns organisationer som jobbar för att stödja de som har en närstående med psykisk ohälsa om du vill ha stöd utifrån, kolla in till exempel FinFami, de har en stödnummer man kan ringa till om man vill prata och få råd! De ordnar också nu som då intressanta evenemang om ämnet :) Du hittar också information som kan vara av nytta för dig på deras hemsida, kolla in exempelvis det HÄR.
Jag hoppas din pojkväns mående vänder till det bättre snart <3
Skriv gärna in igen om du känner för det. Hur jag skrev nu kanske kan uppfattas som lite ”harsh”, men jag ville bara poängtera att det är jätteviktigt att du tar hand om dig själv också. Om ni båda börjar må dåligt blir det lätt bara en ”sås” av alltihopa och en negativ spiral där man turas om att vara den som blir ”omhändetagen”, jag talar av egen erfarenhet.
Många kramar, Kix