Rätt till test?
04.10.2017
Hejsan. Jag har bott i en lägenhet i över två år. På våren kände jag mig flera gånger i veckan som att jag var på väg att bli förkyld, med konstig näsa och hals. Under sommaren bodde jag hemma och då försvann alla symptom. När jag kom tillbaka i höst började det igen. Nu värre än tidigare,
nyser ofta och känner mig "tjock" och konstig i halsen och är stockad i näsan. Börjar fundera på allt ifrån mögel till dålig ventilation till farligt material i väggarna. Jag har ännu inte hört av mig till hyresvärden. Har jag rätt att be dem göra tester på lägenheten? har knappt ett år kvar av studierna på orten, så skulle egentligen inte vilja påbörja allt jobb som en flytt skulle innebära, men om det är något dåligt i lägenheten så är det knappast bra att bo i det en längre stund. Monica

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.10.2017
Hej Monica!
Det är lite luddigt vilka rättigheter man har som hyresgäst i sådana här fall, har jag förstått när jag frågat runt. Men alla säger att det nog vore i hyresvärdens intresse att testa inomhusluften nu. Dels för att problemen, om de finns och av vilken typ de nu sedan är i så fall, ju kan växa sig väldigt besvärliga och dyra att åtgärda om det går för långt, och dels för att det kan bli dyrt ifall någon blir riktigt sjuk av det. En googling på finska ger följande svar (jag plockar ut russinen och översätter åt dig från https://www.vuokrakas.com/vuokralainen/mita-tehda-jos-epailet-asunnossa-kosteusvauriota/). [ ] är mina tolkningar utgående från din fråga.
Om det exempelvis luktar "källare" i dina kläder [mögel, fukt osv] så ska du ta kontakt med din hyresvärd och intendent, berätta om dina misstankar [alltså att du kanske har allergiska reaktioner när du är där men inte hos föräldrarna] och be dem undersöka saken. Om inget händer eller du tycker att de inte verkar vilja undersöka saken, så kan du själv ta kontakt med kommunens hälsoinspektör och be om hjälp. Den kommunala hälsoinspektörens tjänster är gratis. Du kan också som hyresgäst ta kontakt med en privat fuktmätare, kontaktuppgifter hittar du via google. Men då kanske kostnaden för fuktmätningarna kan hamna på dig, speciellt om det inte hittas några bevis för misstankarna [och rätt som det är så är det kanske din skola som är fuktskadad?].
För en hyresvärd så betyder ofta fuktskador en ekonomisk förlust av hyresintäkter och kostander för reparationer/renoveringar, och det samma gäller husbolaget. Därför är det väldigt viktigt [för dem] att eventuella skador upptäcks så tidig och åtgärdas så tidigt som möljigt så snabbt som möjligt [så de vill säkert väldigt gärna undersöka, åtminstone för att kunna utesluta fukt och mögel, så tveka inte att kontakta dem].[dessutom är det bättre för dig ju snabbare man upptäcker en skada, för ju snabbare den upptäckts desto lättare brukar den vara att fixa och desto mindre kommer det att påverka ditt boende där]
Som hyresgäst är det väldigt viktigt att du har en hemförsäkring för lägenheten som är i kraft. Om en skada orsakats av exempelvis husbolagets avloppssytem, så är det deras försäkring som står för reparationerna, men de täcker då i sin tur inte hyresgästens kostnader. Om du har en egen hemförsäkring så kan den exempelvis täcka att du bor på hotell medan de renoverar. Din hyresvärd är dock inte skyldig att se till att du har någon annanstans att bo under tiden. MEN försäkringen täcker inte sådana skador som har "pyrt under ytan" en längre tid, [tex att det droppat fukt in någonstans som sedan utvecklats till mögel], utan bara "akuta" skador [som när ett vattenrör brister eller taket börjar läcka under en storm]. Det måste vara plötsliga eller överraskande skador. Det betyder att ingen försäkring täcker mögelskador som uppstått långsamt på saker, kläder osv så att de förstörts, och inte heller är hyresvärden skyldig att ersätta dem så länge han skött sig och inte vetat om skador. Så fort hyresvärden har meddelats om misstankarna är hen skyldig att utreda saken, och gör han inte det, så kan det nog hända att han blir ersättningsskyldig - men alltså så länge han inte känner till något om saken så är han varken ansvarig eller ersättningsskyldig.
Idag talas det mycket om fukt- och mögelskador i hus, men den senaste tiden har det varit vanligare att dålig inomhusluft ger symptom åt människor som vistas i husen. De beror ofta på att hus numera tätas och isoleras så väldigt noggrant för att minska på värmesvinnet. Det gör dem dock så täta att luften inte kan cirkulera och bytas ut, vilket kan ge huvudvärk och illamående.  [men det låter ju inte som att du har just de symptomen, utan mera något allergiskt.]
Sådär. Läs gärna mer på sajten jag länkade till, men framförallt ska du meddela din hyresvärd och disponenten om dina symptom så att de åtminstone har en chans att göra en undersökning. Att gå till en läkare för att få symptomen bevittnade och dokumenterade kan också vara smart, så att man har bevis på det.
Hoppas att det inte är något allvarligt, utan snabbt övergående eller åtgärdat!
Hälsar Liselott