Snabbt svar nuu!!!
30.06.2020
Jo min flickvän mår inte så bra hon har sjukt i magen på morgonen och vill nästan kräkas det brukar gå undan till dagen och sent på kvällen kan hon få sjuk mage. Och hon har heller inte någon vidare aptit.Vet inte hur länge det på gott inte länge iaf.Och hon hade en morgon lågt temperatur i kroppen under 35grader. Nu är jag väldigt orolig att hon skulle vara gravid

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2020
Hej,
På basen av de symtom du skriver så tycker jag inte att det låter som att hon är gravid.
Det finns massor av olika anledningar till att man kan må illa eller ha ont i magen, och betydligt oftare beror det på matsmältningen än på en graviditet. Illamående på morgonen hänger ofta ihop med blodsockerbalansen, så hon/ni kan börja med att fundera över hur hon äter. Om hon äter regelbundet och tillräckligt ofta eller om hon "fuskar" och lämnar bort måltider? Om hon har ont i magen alla dagar så borde hon ta upp saken med en läkare som kan utreda det.
Lägre kroppstemperatur än 36 grader är inte heller ett tecken på graviditet - och inget säkert tecken på någonting alls heller annat än att hennes kroppstemperatur på ytan är lägre. Det finns massor av olika saker som kan inverka på det, men i sig är det inte oroväckande.
Om ni skyddar er då ni har sex, om hon äter p-piller och tar dem då hon ska eller om ni använder kondom så behöver ni inte oroa er. Ni kan givetvis ta ett graviditetstest - men mest för att ni efter det skall kunna släppa er oro. Om hon mår illa kan hon boka tid till en läkare - men det låter inte som en graviditet.
Kram
Tessi